Begrip overheerst bij horecaondernemers, al zijn er ook zorgen

Veel horecaondernemers in de stad zagen de sluiting van alle restaurants, bars en cafés wel aankomen. Als het niet te lang duurt, én met hulp van de overheid, moet het vol te houden zijn.

Beeld ANP

Nee, bij Restaurant Bolenius (*) hebben ze geen eten hoeven weggooien. “Wij werken dagvers en zouden pas maandag open gaan. Iets weggooien is een belediging voor ons vak.” Chef Luc Kusters zit met zijn zaak in het hoogste segment dat de Amsterdamse horeca te bieden heeft. Hoewel hij vandaag geen gasten heeft hoeven wegsturen, of eten heeft weggegooid, maakt hij zich toch grote zorgen.

Het begrip overheerst voor de maatregelen die zondagavond zijn afgekondigd door ministers Bruins (volksgezondheid) en Slob (onderwijs). Kusters’ eerste prioriteit is het personeel, waarvoor een regeling moet komen. “De drie weken die we nu dicht moeten, zijn moeilijk. Maar veel erger waren de afgelopen weken, toen ik op sommige avonden 75 procent minder gasten had, of de drie weken na 6 april, als het nog niet storm zal lopen. Elke dag moet er geld bij.”

Dat geldt niet alleen voor Kusters. In Amsterdam staan zeker 5871 verschillende horecazaken (hotels & catering meegerekend), waar ongeveer 39656 mensen werkzaam zijn (peiljaar 2019). Het grootste deel van deze zaken gaat dicht, alleen bezorgrestaurants mogen door blijven werken.

Ook Ton Poppes, wiens familie vier grote zaken in Amsterdam uitbaat zoals club Escape en restaurant Van Rijn aan het Rembrandtplein, is overtuigd van de noodzaak van de maatregelen. De Escape ging vrijdag al dicht, zaterdag is al besloten om ook de rest van de zaken te sluiten, om het personeel en de gasten te beschermen, zegt Poppes.

Veel voedsel is vacuümverpakt, de verse producten zijn meegegeven aan de medewerkers, voor de omstreeks 150 vaste krachten die Poppes in dienst heeft, is arbeidstijdverkorting aangevraagd. “Dit kost ons ruim een half miljoen euro omzet per maand,” zegt hij. “Er komt een dramatische periode aan. Wij hebben iets kunnen opbouwen in de afgelopen dertig jaar, maar als je net open bent bestaat de kans dat je het niet gaat halen.”

In de etablissementen van Poppes wordt de stilte benut voor een grote schoonmaak. “We moeten wat aan de lichten doen in de Escape en we reinigen de vloerbedekking.”

Poppes erkent dat de Amsterdamse horeca goede jaren achter de rug heeft en vaak best een stootje kan hebben, maar waarschuwt wel dat de overheid steun moét bieden. “Iets als arbeidstijdverkorting, of de regeling om belastingbetaling te mogen uitstellen, zijn noodzakelijk. De Belastingdienst moet nu in ieder geval even geen cash weghalen bij ondernemers.”

Sommige ondernemers maken van de nood een deugd. Cateringbedrijf Cousine Catering zag het aantal orders voor eten op locatie de afgelopen weken sterk teruglopen, maar biedt vanaf deze week verse vacuümverpakte maaltijden aan die makkelijk in te vriezen zijn. De maaltijden worden thuisbezorgd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden