Beethovenstraat vecht terug, het wil ook in de toplijstjes

Hoe gaan we om met leegstand, teruglopende bezoekersaantallen, gebrek aan gezamenlijke visie en een veranderend winkelpubliek? De winkeliersvereniging van de Beethovenstraat vond het tijd voor een professionele en structurele aanpak.

De Beethovenstraat gisteren. 'Jesse Jewelry is dan wel chic, maar je hebt hier ook een AKO, Blokker en Etos.'Beeld Jean-Pierre Jans

'Met een paashaas door de straat kom je er niet,' zegt penningmeester Jeannet van der Knaap. Marketingbureau Bureau Buhrs hielp de straat een eigen street brand en logo te ontwikkelen: Beethovenstraat, waarvan de eerste twee letters een andere kleur hebben. 'Elke winkel krijgt een sticker op de ruit met het logo en kan zelf een passende be-slogan verzinnen, be kind of be precious bijvoorbeeld.'

Een website met algemene praktische informatie over de straat, een profiel op sociale media, een app en een bankje met de letters BE erop ondersteunen het geheel. 'We merkten dat het imago van de straat nogal gedateerd is,' zegt Ruud Strootman van Jesse Jewelry en lid van de pr-commissie van de Beethovenstraat. 'Hier komen niet alleen maar chique oude dames en we zijn zeker geen P.C. Hooftstraat.'

Gevarieerd aanbod
Wat voor straat is het dan wel, of zou het moeten zijn? 'Een luxe en eigenzinnige straat waarin men de klant altijd weet te verrassen en waar service en kwaliteit voorop staan.' Zo luidt althans de kernpropositie, oftewel de belangrijkste belofte, die Bureau Buhrs en de winkeliersvereniging naar aanleiding van het onderzoeksrapport van Advieszaken, een bedrijf gespecialiseerd in stedelijke economie, hebben opgesteld.

'Met eigenzinnig doelen we op het gevarieerde aanbod van de straat," zegt Van der Knaap. Volgens Strootman moet de straat ook toegankelijker worden. 'De Haarlemmerstraat, de Utrechtsestraat en de Negen Straatjes staan bekend als echte winkelstraten, wij willen laten zien dat de Beethovenstraat ook een aangename en gevarieerde winkelstraat is. Jesse Jewelry is dan wel een chique winkel, maar je hebt hier ook gewoon een AKO en een Etos.'

Op 27 september wordt het merk Beethovenstraat officieel gepresenteerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden