Plus

'Beeldcultuur verandert razendsnel, kinderen gaan veel sneller dan wij'

De herfstvakantie is volgende week, en dus is ook Cinekid er weer. Zelden ziet directeur Floor van Spaendonck een jeugdfilm met niets-aan-de-hand­ouders. 'Zelfs Harry Potters ouders zijn niet oké.'

Floor van Spaendonck: 'Beeldcultuur verandert razendsnel. Het is spannend om te zien hoe kinderen ermee omgaan.' Beeld -
Floor van Spaendonck: 'Beeldcultuur verandert razendsnel. Het is spannend om te zien hoe kinderen ermee omgaan.'Beeld -

Cinekid, dat is toch dat kinderfilmfestival, dat educatief verantwoorde films vertoont waarvan ouders vinden dat hun kinderen ze moeten zien? Directeur Floor van Spaendonck, die na twintig jaar het stokje heeft overgenomen van Sanette Naeyé, is een blijmoedig mens, maar ergert zich aan de misvattingen over het festival. Zoals het veronderstelde grachtengordelkarakter.

"Dat is onzin. De helft van onze bezoekers komt van buiten Amsterdam. Ook werken we samen met IMC Weekendschool (de instelling die kinderen uit achterstandswijken in contact brengt met allerlei vakgebieden). En kinderen met een Stadspas mogen voor 1 euro naar een voorstelling en het Medialab."

Over het Medialab zo dadelijk meer, want Van Spaendonck wil eerst iets kwijt over het filmprogramma. "In de internationale wereld van de kinderfilmfestivals is er discussie over de vraag hoe je moet omspringen met arthousefilms met moeilijke thema's. Bepalen die niet te veel de programmering?"

"Een nuttige discussie, maar ik denk dat ons programma een goede balans biedt tussen serieus en vrolijk. De moeilijkere films zijn 11+, zoals Little Wing, waarin een meisje met een gestolen auto op zoek gaat naar haar weggelopen vader. Maar ook in die leeftijdscategorie is het niet allemaal zwaar en zielig. Zo is onze openingsfilm De Buurtspion een spannende animatiedetective, die leunt op de traditie van de film noir."

Kinderhelden
Wat een goede kinder- en jeugdfilm is, is een eeuwig discussiepunt. "Laatst vroegen we ons bij Cinekid af of er films zijn over kinderhelden met gewone ouders. Bijna altijd is er thuis iets aan de hand. Dat komt echt veel voor. Zelfs Harry Potters ouders zijn niet oké."

Cinekid wil niet alleen volwassenen laten praten over geschikte films voor kinderen, maar ook de doelgroep zelf. Met het scholenprogramma Niet Geschikt Voor Kinderen ... Of Wel? praten kinderen aan de hand van filmfragmenten over wat zij geschikt vinden. Van Spaendonck bezocht onlangs zo'n les.

"In een korte film zag je heel even een tepel. De klas twaalfjarigen reageerde gechoqueerd. Getekende geslachtsdelen vonden ze grappig, maar een echte tepel kon toch echt niet."

Cinekid, dat zijn niet alleen films. Het gaat ook over tv-programma's en nieuwe media. Die laatste staan centraal in het Medialab, dat kinderen in aanraking brengt met digitale ontwikkelingen als virtual reality. Kinderen kunnen ronddolen in installaties, maar ook aan de slag gaan in workshops.

Van Spaendonck ziet het als haar taak de traditionele filmcultuur en nieuwe media dichter bij elkaar te brengen. "Die twee werelden werken nog te weinig samen. Er gebeurt veel in nieuwe media, maar het schort nog vaak aan een goede inhoud. Zelden vertellen ze een goed verhaal. Wat storytelling betreft, kunnen nieuwe media veel leren van de traditionele filmcultuur."

Eerste hulp bij YouTube
Het Medialab is één van de projecten die Cinekid buiten het festival om exploiteert. Geïnteresseerde instellingen als scholen kunnen het Medialab - of een onderdeel ervan, zoals workshops - huren. Ook internationaal is er interesse. Wat heet: dit jaar was het Medialab in Sjanghai.

"Nederland heeft een traditie in goede kinderfilms. Dat is de basis voor buitenlandse interesse. Ook van Chinezen. Toen een Chinese filmdelegatie Nederland bezocht, raakte men geïnteresseerd in het Medialab. Zoiets kende men niet in China. Vervolgens huurde een instelling voor kunsteducatie voor kinderen in Sjanghai het hele Medialab."

Alles wat op Cinekid gebeurt, valt in feite onder de term beeldcultuur, zegt Van Spaendonck. "En die verandert razendsnel. Het is spannend om te zien hoe kinderen ermee omgaan. Zij gaan veel sneller dan wij. Kinderen kijken meer naar YouTube dan naar de tv."

"Ik vind dat er meer aandacht voor die ontwikkeling moet komen op scholen. Kinderen praten steeds meer in beelden. Wat betekent dat? Hoe leer je kinderen kritisch omgaan met de beeldcultuur?"

Om leerkrachten dat te leren, organiseert Cinekid cursussen. Maar ook ouders kunnen kennis opdoen bij Cinekid. "We hebben onder andere het knipoogprogramma Help Mijn Kind Is Een YouTuber, dat met een cursus EHBY, Eerste Hulp Bij YouTube, ouders bijspijkert over de wereld van vloggers."

Haar wens voor de toekomst? "Nog meer samenwerking. Cinekid is één radertje in een grote machinerie, die werkt aan een rijke beeldcultuur, van maatschappelijk betrokken tot vet entertainment, voor kinderen."

Filmtips

Little Wing (11+)
Een 12-jarig meisje, dat in Helsinki bij haar onvolwassen moeder opgroeit, steelt een auto omdat ze eindelijk haar vader weleens wil zien, die 600 kilometer verder woont. Met de serieuze thematiek een typisch Scandinavische film.

De Buurtspion (6+)
De openingsfilm van Cinekid is een fantasierijke detective over het meisje Agatha Christine, dat iets te veel fantasie heeft en zich ontpopt tot buurtspion.

Bugsy Malone (8+)
De swingende musicalklassieker over een door kinderen gespeelde maffiabende bestaat ruim veertig jaar. Nog steeds leuk. Met een jonge Jodie Forster.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden