Bedrijven Zuidas vinden ondertunneling te duur, onnodig en gevaarlijk

Eigenaren en huurders van beeldbepalende kantoortorens op de Zuidas, zoals AkzoNobel en ABN Amro, lopen te hoop tegen de plannen om de snelweg in een tunnel te leggen en station Zuid te verbouwen.

Artist impression van het geluidsscherm op de Zuidas.Beeld Projectorganisatie Zuidasdok

Ze voorzien ernstige overlast, klagen dat de gevolgen niet goed zijn onderzocht, stellen in enkele gevallen nut en noodzaak ter discussie en schermen met schadeclaims. Dit blijkt uit bezwaren die ze hebben ingediend en die desgevraagd door de projectorganisatie van de gemeente en het Rijk aan Het Parool zijn verstrekt.

Het is koren op de molen van critici die waarschuwen dat het bouwproject het vertrek kan inluiden van grote spelers op de Zuidas, die geen zin hebben om vanaf 2017 tien jaar lang in een bouwput te moeten werken.

Overvallen door aanpassing
Met name AkzoNobel, dat een gloednieuw hoofdkantoor op de Zuidas gaat betrekken, is kritisch. 'Veiligheid, bereikbaarheid en uitstraling en representativiteit van een internationaal hoofdkantoor van een toonaangevende multinational staan onder druk,' schrijft de directie.

AkzoNobel voelt zich overvallen door aanpassing van de plannen, waardoor een van de tunnels op drie meter afstand van het kantoor komt. Het bedrijf zegt dat de gemeente steeds een afstand van tien meter aanhield en spreekt van een 'onaangename wending' die nooduitgangen onbereikbaar maakt. 'De onveiligheden (..) zijn dusdanig dat AkzoNobel het hoofdkantoor niet zonder meer kan gebruiken gedurende de (intensieve) bouwperiode.'

Nader onderzoek bepleit
Het concern voorziet grote overlast tijdens de bouw. Dat geldt ook voor andere bedrijven. Enkele hebben deskundigen onderzoek laten doen naar aannames van Rijk en gemeente Amsterdam over de invloed van het project op gebouwen, verkeer en waterstand. De verschillende rapporten bepleiten nader onderzoek.

Dat wil ook REI Netherlands, eigenaar van het voormalige ING House, behept met bijnamen als glazen schaats en strijkijzer. De eigenaar stelt dat er bij de aanleg van een spoorviaduct op 75 meter afstand ruiten zijn gesprongen. Voor het nieuwe project moet nog dichterbij worden geheid.

Trillingen
Veel klagers willen dat strengere eisen aan de aannemer worden gesteld over het zoveel mogelijk beperken van de overlast tijdens de bouwwerkzaamheden. ABN Amro vreest trillingen door metro's en treinen en door bouwwerkzaamheden.

De eigenaar van het Tripolis-complex, op de hoek Ringweg-Amstelveenseweg, denkt dat het project uit de hand loopt wat betreft tijd en geld. De oprit van de snelweg komt pal naast Tripolis te liggen. 'Het gehele ensemble van de gebouwen van Tripolis wordt geweld aan gedaan.'

135 zienswijzen ingediend
Het Qbic Hotel, op de eerste tot en met vierde verdieping van het WTC, voorziet een faillissement door de bouwwerkzaamheden voor de deur. Volgens de eigenaar van het WTC betekent de geplande verbouwing van de Zuidas slechts een beperkte verbetering, omdat alleen de snelweg in een tunnel komt en niet ook het spoor ondergronds gaat, zoals oorspronkelijk de bedoeling was. 'Van omvorming tot een stadscentrum is geen sprake.' Het WTC voorziet ernstige verkeershinder door de werkzaamheden, net als de eigenaar van de Twin Towers.

In totaal zijn 135 zogenoemde zienswijzen ingediend. Enkele tientallen komen van woonbootbewoners bij de Schinkel, die tegen verbreding van de snelweg zijn. In het eerste kwartaal van 2016 reageren gemeente en Rijk op de inzendingen. De gemeenteraad gaat naar verwachting al op 10 juni akkoord met de Amsterdamse bijdrage aan het project van 210 miljoen. Het totale budget is 1,5 miljard.

De plannen voor de Zuidas.Beeld Het Parool/CvW
De huidige situatie en de nieuwe situatie.Beeld Het Parool/CvW
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden