Bedrijfsleven legt zich neer bij Amsterdamse milieuzone

Het bedrijfsleven legt zich neer bij de milieuzone voor bestelwagens, waar het vorig jaar nog furieus op reageerde. Ook belooft de transportsector tienduizenden autoritten uit de stad weg te houden door nieuwe, schone manieren van bevoorrading.

Beeld anp

Dat spreken de belangenorganisaties Evo, TLN, MKB-Amsterdam, VNO-NCW en Amsterdam City vandaag af in een convenant met wethouder Abdeluheb Choho (Duurzaamheid).

Het convenant is opmerkelijk omdat de belangenorganisaties vorig jaar nog zwaar gepikeerd reageerden toen Choho zijn plannen voor een milieuzone voor bestelwagens bekendmaakte. Per 2017 mogen bestelauto's van voor het jaar 2000 het gebied binnen de ring A10 niet meer in.

De bedrijven denken onder meer aan overslagplaatsen aan de rand van de stad, vanwaar lading gebundeld met minder of schonere vervoermiddelen de stad in wordt gereden. Ook komen ze met tenminste twee depots waar winkels beleverd kunnen worden op tijdstippen dat ze niet open zijn.

In totaal moeten dit soort oplossingen per jaar leiden tot 3.500.000 miljoen minder of schone autokilometers in het gebied binnen de ringweg A10. In het convenant beloven de bedrijven verder transportverkeer naar bouwplaatsen en grote instellingen zoals ziekenhuizen van de weg te halen. Ook denken ze via grote werkgevers het aantal personenauto's in de spits ver terug te dringen.

Namens de overige ondertekenaars spreekt Jeroen de Veth van verladerorganisatie Evo van een 'bescheiden en redelijke milieuzone'. Bij nader inzien bleken de Amsterdamse plannen nog mild vergeleken met de milieuzone die Rotterdam instelt.

Ook blijven de bedrijven graag meepraten, bijvoorbeeld om te voorkomen dat Choho de milieuzone uitbreidt naar jongere bestelwagens als de luchtkwaliteit niet snel verbetert. 'Driekwart jaar geleden beseften we dat onze achterban er niets aan heeft als we blijven kakelen langs de zijlijn. En ik heb reden om aan te nemen dat de plannen er dan nu slechter uit zouden zien voor ons.'

De bedrijven moesten bovendien onder ogen zien dat de plannen van Choho met een glansrijke meerderheid door de gemeenteraad werden aangenomen. Het convenant is daarom ook een moment om hun knopen te tellen. 'De milieuzone raakt nu de aller­oudste bestelwagens die bedrijfseconomisch echt zijn afgeschreven,' zegt De Veth.

Slechts op één punt maken de bedrijven een voorbehoud tegen de milieuzone. Ze blijven zich verzetten tegen het geringe aantal ontheffingen dat Choho wil toestaan, bijvoorbeeld aan bedrijven die sterk afhankelijk zijn van hun oude busje. In het convenant is afgesproken dat ze het daarover niet eens worden. De Veth: 'Dat proberen we via de gemeenteraad te regelen.'

Choho heeft bovendien ingestemd met een adviescommissie die gevraagd en ongevraagd advies mag geven over de bevoorrading in de stad. Als onderdeel van het convenant maakt hij honderdduizend euro per jaar vrij voor de plannen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden