Bedrijfsleven klaagt over afsluiting bruggen

Bedrijven in de transport en logistiek worden op extra kosten gejaagd doordat de Harmsenbrug over het Hartelkanaal bij Europoort vanaf morgen is afgesloten voor vrachtverkeer van meer dan 50 ton. De brug voldoet niet meer aan de Europese veiligheidsnormen.

Maxime Verhagen, voorzitter Bouwend Nederland. Beeld anp

De zware vrachtauto's die dagelijks over de brug gaan moeten voorlopig omrijden, of ze moeten worden vervangen door kleinere wagens die meerdere keren rijden.

Brancheorganisaties EVO en TLN vragen zich af of niet eerder uit controles naar voren had kunnen komen dat de brug aan onderhoud en herstel toe is. De afsluiting van de Harmsenbrug lijkt bovendien niet op zichzelf te staan, stellen de organisaties. Eerder werden in Oost-Nederland ook al verschillende bruggen afgesloten voor zwaarder verkeer.

Bouwend Nederland-voorzitter Maxime Verhagen klaagde onlangs dat de overheid in Nederland maar betrekkelijk weinig geld uittrekt voor het onderhoud van infrastructuur. Veel bruggen en viaducten die gebouwd zijn in de jaren 60 en 70, naderen het einde van hun levenstermijn en zijn niet meer geschikt voor zwaar verkeer. Dit probleem gaat volgens de oud-minister alleen maar toenemen.

Rijkswaterstaat start volgens EVO en TLN in het najaar met de renovatie van de Harmsenbrug en verwacht dat de beperkingen voor het verkeer in 2015 worden opgeheven. De brug wordt niet alleen afgesloten voor zware vrachtauto's; Er gaan ook twee rijstroken dicht.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden