Beatrix Ruf over extra inkomsten: 'Een misverstand'

Beatrix Ruf, die na verhalen over belangenverstrengeling het veld ruimde als directeur van het Stedelijk Museum, gaat in de verdediging.

null Beeld anp
Beeld anp

Ze gaf een interview aan de New York Times en liet een persverklaring uitgaan.

'In tegenstelling tot diverse berichtgeving, heb ik nooit een half miljoen per jaar verdiend aan verborgen nevenactiviteiten terwijl ik directeur was van het Stedelijk Museum. Ik verdiende in die periode ongeveer 100.000 euro per jaar aan door het Stedelijk goedgekeurde nevenactiviteiten,' zegt ze daarin.

Goedkeuring van advocaten
Ruf stemde intussen volgens de Amerikaanse krant in met een exclusief interview via e-mail, omdat ze haar rol hoopt te verhelderen in wat ze een 'misverstand' noemt. Met Nederlandse media wilde ze niet praten. Al haar antwoorden aan de New York Times moesten vooraf door haar advocaten worden goedgekeurd.

'De 437.000 euro winst uit mijn Kamer van Koophandel jaarverslag 2015 - die heeft geleid tot veel foutieve berichtgeving - is in werkelijkheid gebaseerd op legitieme inkomsten uit werkzaamheden die plaatsvonden voordat ik directeur werd van het Stedelijk,' bezweert Ruf. Het gaat volgens haar vooral om een gouden handdruk van 1 miljoen Zwitserse Frank voor werk dat ze deed voor de Ringier-collectie.

Ze stapte op omdat ze vond dat de negatieve publiciteit omtrent haar neveninkomsten het museum schaadden. Ruf heeft ze haar jaarverslag 2016 gedeponeerd en 'wil voorkomen dat dit tot vergelijkbare misverstanden leidt'.

De verklaring van Beatrix Ruf

'In tegenstelling tot diverse berichtgeving, heb ik nooit een half miljoen per jaar verdiend aan verborgen nevenactiviteiten terwijl ik directeur was van het Stedelijk Museum. Ik verdiende in die periode ongeveer honderdduizend euro per jaar aan door het Stedelijk goedgekeurde nevenactiviteiten. De 437,000 euro winst uit mijn Kamer van Koophandel jaarverslag 2015 - die heeft geleid tot veel foutieve berichtgeving - is in werkelijkheid gebaseerd op legitieme inkomsten uit werkzaamheden die plaatsvonden voordat ik directeur werd van het Stedelijk. Het reflecteert hoofdzakelijk een afscheidsbonus van de Ringier Collectie uit Zurich, als dank voor mijn twintigjarige contributie aan de opbouw van een collectie die inmiddels bestaat uit meer dan 4.000 schilderijen, tekeningen, beeldhouwwerken, films en foto's. Deze afscheidsbonus bedroeg in totaal één miljoen Zwitserse Franken en was betaald aan mijn Zwitserse bedrijf. Maar omdat ik het rapporteerde in lijn met de Nederlandse wetgeving, kwam het als een zogenaamde deelnemingsvrijstelling ook in het KvK jaarverslag 2015 en 2016 van mijn Nederlandse BV terecht. Ik geef deze verklaring vandaag omdat ik zojuist mijn jaarverslag 2016 heb gedeponeerd bij de Kamer van Koophandel, en wil voorkomen dat dit jaarverslag tot vergelijkbare misverstanden leidt.'

Meer over het vertrek van Ruf

- Ging Beatrix Ruf terecht weg bij het Stedelijk? Kenners zijn het niet eens. Maar over haar erfenis is meer eensgezindheid: ze bracht de nieuwste stromingen en spannende jonge kunstenaars. 'Ze sprong overal snel op in.'

- De loftrompetten schalden luid, toen Beatrix Ruf 3,5 jaar geleden aantrad als directeur van het Stedelijk Museum in Amsterdam. Toch moest ze aftreden vanwege ophef rond een nevenfunctie die meer dan vier ton winst opleverde.

- Beatrix Ruf had een cirkeltje van belanghebbenden om zich heen verzameld, schrijft kunstenaar Ralph Posset. Ook andere lezers reageren op haar aftreden. 'Stedelijk is speeltje geworden van de rich and famous'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden