PlusFilmrecensie

Beast: onevenwichtig debuut dat door het hoofd blijft spoken

De omstreden liefde tussen Moll en haar woesteling in Beast herinnert aan Catherine en Heathcliff in Woeste Hoogten. Het onevenwichtige debuut van Michael Pearce blijft nog lang door je hoofd spoken.

Pascal is ongemanierd, intrigerend, gevaarlijk en gewapend. En hij maakt het beest in Moll los.Beeld Beast

Vlakbij de kustweg van Jersey heeft zich iets gruwelijks voltrokken, maar de toeristische wandelaars vervolgen ongestoord hun pad door het natuurschoon; zij kenden de meisjes op de foto's tussen de uitgestalde bloemen en kaarsen niet.

In een keurig aangeharkte villawijk verderop wordt er voor de gelegenheid nadrukkelijk niet over de tragedie gesproken. Maar er hangt iets in de lucht op Molls verjaardag.

De roodharige heldin van Beast wordt 27, maar ze woont nog thuis. Met haar dementerende vader en bitse moeder, die er altijd en overal op toeziet dat de dingen gaan zoals het hoort.

Natuurmens
Wanneer iets haar niet zint, zegt ze: 'Denk aan je vader!' Moll zit klem en gehoorzaamt, maar in de keuken giet ze twee glazen gin naar binnen. Het tuinfeest en de gasten kunnen barsten: Moll gaat naar de disco tot de zon opkomt.

Wanneer de jongen die haar wil versieren in de duinen handtastelijk wordt, verschijnt er een redder. Het is een woest ogend natuurmens, een stroper met een jachtgeweer. En zo vindt Moll haar man.

Pascal is ongemanierd, intrigerend, gevaarlijk en gewapend. Daar kan ze nooit mee thuiskomen. Maar hij heeft lak aan regels en omgangsvormen en nodigt zichzelf uit. En hij maakt het beest in Moll los.

In zijn eerste film zoekt schrijver en regisseur Michael Pearce het niet ver van huis: hij is geboren en getogen op Jersey.

Pearce liet zich bij zijn debuut inspireren door de ruwe schoonheid van de plaatselijke natuur, zijn ervaring­en als eilandbewoner en de verhalen over Het Beest van Jersey, een kinderlokker die in de jaren zestig tien jaar angst zaaide.

Meeslepend drama
Maar Beast herinnert door de omstreden liefde tussen Moll en haar woesteling natuurlijk ook aan Catherine en Heathcliff in Woeste Hoogten.

Het doorleefde spel van Jessie Buckley en Johnny Flynn en de zinnenprikkelende schets van hun liefde voor ­elkaar en de natuur maken Beast tot een fraai en mee­slepend drama.

Maar Pearce ondermijnt zijn debuut met de sleetse misdaadplot rond een seriemoordenaar. De ­incompetentie van het lokale politiekorps en de dreiging van een volksgericht tegen een seizoensarbeider zijn minder interessant dan het spel van aantrekken en afstoten tussen Moll en Pascal.

Met de suggestie dat ze beiden een gewelddadig verleden hebben, pakt Pearce echter zo sterk uit dat zijn onevenwichtige debuut nog lang door het hoofd blijft spoken.

Beast

Regie Michael Pearce
Met Jessie Buckley, Johnny Flynn, Geraldine James
Te zien in City, Filmhallen, Het Ketelhuis, Kriterion

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden