Be kind rewind ****

Regie: Michel Gondry
Met: Jack Black, Mos Def

Hoezo is 1968 dood en begraven? In Michel Gondry's geestige Be kind rewind is de verbeelding aan de macht. De film predikt de do it yourself-mentaliteit.

Gondry is een buitenbeentje in de filmwereld. De Fransman maakte aan het einde van de jaren negentig naam met videoclips van onder meer Björk, The Chemical Brothers en Massive Attack. In 2001 maakte hij zijn filmentree als regisseur van Human nature, naar een script van Charlie Kaufman (Being John Malkovich, Adaptation).

Op de melig absurdistische film over het dierlijke instinct in de mens volgde Eternal sunshine of the spotless mind, weer naar een script van Kaufman. In de op een intrigerende gedachte gebaseerde film - hoe zouden we ons voelen als we herinneringen aan ex-geliefden kunnen wissen? - speelden Jim Carrey en Kate Winslett innemende ex-geliefden. Na deze enorme hit in het artfilmcircuit zetten Kaufman en Gondry een punt achter hun samenwerking.

Twee jaar later kwam Gondry tevoorschijn met zijn eerste volledige eigen film, The science of sleep. De film, die over een in zijn fantasie opgesloten jongen gaat die zijn buurvrouw niet durft te vertellen dat hij op haar verliefd is, maakte duidelijk waarom Jack Stripe van The White Stripes Gondry een briljante zesjarige noemde. De ogenschijnlijk knullige, maar in werkelijkheid inventieve animatiescènes waren een knap staaltje knutselcinema, maar de kinderlijke personages irriteerden.

Ook met Be kind rewind betoont Gondry zich weer een briljant kind, maar deze keer past zijn benadering beter bij de personages. De film speelt zich af in en rond een ouderwetse videotheek in Passaic, New Jersey. Als de eigenaar een paar dagen op reis gaat, laat hij de videotheek over aan medewerker Mike (Mos Def). Hij bezweert hem plaatselijke mafketel Jerry (Jack Black) buiten de deur te houden.

De knul draagt een vergiet op zijn hoofd, omdat de FBI anders via de energiecentrale achter de videotheek met microgolven zijn denken stuurt. Als Jerry bij een sabotageactie onder stroom komt te staan, worden als hij de videotheek weer bezoekt alle videobanden spontaan gewist. Wat te doen? Mike en Jerry maken remakes van de films die ze aanprijzen als Zweedse versies.

Hun bordkartonnen versies van onder meer Ghostbusters, Robocop, Rush hour en Driving miss Daisy zijn zo succesvol dat snel een rij klanten voor de videotheek staat. De filmmaatschappijen sturen er een juridische pitbull op af.

Gondry bewijst zich weer als een filmmaker die zich niet schaamt voor zijn kinderlijke fantasie. De film straalt van plezier en Jack Black en Mos Def zijn perfect gecast. De remakes zijn geestig en nemen het fantasieloze Hollywood op de hak. Dat Gondry geen briljante scenarist is - de film zakt soms in en heeft een makkelijk feelgood-einde - nemen we op de koop toe. De videotheekeigenaar in Be kind rewind vreest dat in de toekomst nog maar twee categorieën films bestaan: actie/avontuur en komedie. Gondry bewijst dat het nog niet zover is. (JOS VAN DER BURG)

Trailer
Website

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden