'BBC onderzoekt werkklimaat Top Gear na blunders Clarkson'

De BBC heeft naar aanleiding van het gedrag van presentator Jeremy Clarkson onderzocht of er iets mankeert aan het werkklimaat op de set van Top Gear. De omroep vroeg onder meer aan medewerkers of ze vinden dat het autoprogramma racistisch is. Over de uitkomsten wil de BBC niks kwijt, meldt The Guardian.

Jeremy Clarkson Beeld afp

In mei werd Clarkson bijna op straat gezet omdat hij het woord 'nigger' tijdens opnames in de mond had genomen. Ook was in maart een Top Gear-special op de buis waarin hij een neerbuigende grap maakte over een Aziatische man. Volgens mediawaakhond Ofcom werd het fragment bewust uitgezonden door de BBC. Overigens heeft Clarkson al veel vaker de media gehaald met controversiële acties en opmerkingen. Zo besloot hij zijn zwarte hond Didier Drogba te noemen, naar de donkere aanvaller van Chelsea, en zei hij dat stakende medewerkers van het openbaar vervoer 'voor de ogen van hun gezin' moesten worden geëxecuteerd.

Verhoudingen verpest
BBC-topman Danny Cohen gaf opdracht tot het interne onderzoek. Hij wilde weten of op de set van Top Gear een cultuur heerst waarin mensen hun mond niet open durven te doen als ze iets kwetsend vinden. Ook moest het onderzoek uitwijzen of het tot Clarkson en zijn collega's is doorgedrongen dat de omroep eisen stelt aan hun gedrag. Verder werd bekeken of de verhoudingen tussen de producenten en de BBC-leiding verpest zijn. Het onderzoek zou een compromis zijn tussen Cohen en Tony Hall, een andere hooggeplaatste BBC-medewerker. Cohen wilde in mei hard optreden tegen Clarkson, maar Hall vond dat naar verluidt geen goed idee.

Het onderzoek ging vermoedelijk in juni van start en duurde vier tot zes weken. De uitkomsten werden daarna voorgelegd aan Cohen. Vervolgens zouden de programmamakers en het management van de BBC met elkaar over het rapport hebben vergaderd. Wat de conclusies van het onderzoek zijn en wat er uit het overleg is gekomen, blijft vooralsnog onbekend. De BBC wil de inhoud van het rapport niet met de media delen en weigert The Guardian van commentaar te voorzien.

Beeld EPA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden