Update

Batterij is op bij succesvolste F1-coureur ooit

Michael Schumacher kleedde zijn afscheid van de Formule 1 met zijn bekende arrogantie aan. Hij kon nog mee met de besten en was trots op zijn prestaties, maar de motivatie om door te gaan was hij kwijt. 'Het is niet mijn stijl als ik er niet 100 procent voor kan gaan', zei de 43-jarige Duitser in het Japanse Suzuka, waar hij zijn besluit om na dit seizoen definitief te stoppen in de Formule 1 wereldkundig maakte.

null Beeld reuters
Beeld reuters

De realiteit is iets minder fraai. In feite is de tweede racecarrière van Schumacher mislukt. Hij slaagde er na zijn rentree in 2010 niet in zich te meten met de besten. De recordkampioen van weleer wist slechts één keer het podium te halen. Dat was dit jaar in Valencia, waar hij in de Grote Prijs van Europa derde werd.

Zijn matige rijden leidde er zelfs toe dat zijn team Mercedes GP hem afdankte. Lewis Hamilton neemt na dit seizoen zijn stoeltje over.

Schumacher onderscheidde zich de afgelopen jaren ook niet als de briljante coureur, die tussen 1991 en 2006 de Formule 1 domineerde met 91 overwinningen en zeven wereldtitels. De Duitser viel bijvoorbeeld dit jaar in zeven van de 14 races uit en was opvallend vaak betrokken bij crashes. Onlangs nog in de race van Singapore knalde hij met hoge snelheid achterop de bolide van de Fransman Jean-Eric Vergne (Toro Rosso). In mei reed hij bij de GP van Spanje in Barcelona hard in op de Braziliaan Bruno Senna (Williams).

Schumacher begon in 2010 wellicht ook aan de onmogelijke opgave zijn successen uit zijn eerste carrière te evenaren. Hij stopte eind 2006 na een glorieuze periode, die in 1991 begon bij Jordan en via Benetton eindigde bij Ferrari. In 1994 veroverde hij zijn eerste wereldtitel, die hij in 1995 met succes verdedigde. Tussen 2000 en 2004 heerste Schumacher met Ferrari, wat resulteerde in vijf titels op rij en vele records.

Na de Grand Prix van Brazilië in Sao Paulo in 2006 was de batterij leeg, maar zijn trouwe vriend Ross Brawn haalde 'Schumi' over aan een tweede avontuur in de Formule 1 te beginnen. De Duitser hapte gretig toe, hij had weer honger naar succes en de liefde voor het racen dreef hem in de armen van Brawn, die met Mercedes GP ook nog eens een oer-Duitse renstal introduceerde.

Maar succes in de Formule 1 komt niet vanzelf. Mercedes mocht dan al jaren leverancier zijn van een van de sterkste motoren in de koningsklasse, een snelle bolide is daarmee nog geen garantie. Ook dat merkte Schumacher in de afgelopen seizoenen. Hij heeft zijn mooie woorden van destijds niet kunnen waarmaken, maar gaat alsnog de geschiedenis in als de meeste succesvolle autocoureur aller tijden.

null Beeld reuters
Beeld reuters
null Beeld afp
Beeld afp
null Beeld afp
Beeld afp
null Beeld afp
Beeld afp
null Beeld epa
Beeld epa
null Beeld reuters
Beeld reuters
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden