Review

Batman in topvorm dankzij Catwoman ****

Met een wereldwijde bioscoopopbrengst van een miljard dollar werd The dark knight vier jaar geleden één van de succesvolste films uit de geschiedenis, waarmee Christopher Nolan onderstreepte dat de populaire cultuur van de 21ste eeuw vooralsnog wordt gedomineerd door superhelden.

null Beeld Warner Bros
Beeld Warner Bros

Met het vervolg The dark knight rises verklaart de Britse scenarioschrijver, producent en regisseur een punt achter zijn Batmantrilogie te zetten, al is het ondenkbaar dat de vleerman niet terugkeert.

De film speelt zich acht jaar na de voorganger af en gedegen kennis van The dark knight en Batman begins is vereist om de nuances in plot en personages op waarde te schatten.

Als gevolg van de dood van zijn jeugdvriendin en openbaar aanklager Harvey Dent heeft Bruce Wayne de gemaskerde misdaadbestrijding afgezworen, maar de kennismaking met dievegge Selina Kyle (Catwoman in de strips) geeft hem hernieuwde levenslust. De komst van superterrorist Bane dwingt hem weer ten strijde te trekken.

In zijn vuistdikke scenario introduceert Nolan meer nieuwe personages, waarbij een door Joseph Gordon- Levitt vertolkte agent en Batmanfan prima uit de verf komt, terwijl anderen nauwelijks beklijven.

Inhoudelijk blijven sommige zaken ook in aanzetten steken. Bane pleegt een aanslag op de beurs van Gotham en roept op tot een revolutie tegen de rijken, maar met dat actuele thema wordt te weinig gedaan. Dat stelt teleur, vooral omdat Nolan de scène op Wall Street opnam.

De regisseur draaide beide voorgangers in Chicago, maar vond zijn Gotham dit keer op locaties in Philadelphia, Los Angeles en New York. Dat pakt bijzonder fraai uit, ook omdat 72 van de 164 minuten op het 70mm Imax-formaat werden opgenomen.
In de stijl, panoramische vergezichten en actiescènes overtreft de film de vorige twee met gemak, en Nolan geeft een imposante, nieuwe invulling aan de grootstedelijke destructie, die in minder bekwame handen doorgaans in chaos ontaardt.

The dark knight werd een fenomeen door de uitzinnige schurkenrol van de jonggestorven Heath Ledger. De opvolger ontbeert een dergelijke joker: de Britse mannetjesputter Tom Hardy oogt afschrikwekkend als Bane, maar zijn acteren wordt ernstig beknot door een gasmasker en een curieus vervormd stemgeluid.

Als iemand zich naast Batmanvertolker Christian Bale goed laat gelden, is het Anne Hathaway, die in haar catsuit het sombere universum van Nolan binnenwandelt en met een aangenaam speels optreden enig licht in de duisternis brengt. Dat werd tijd.

Bioscoop: Arena, De Munt, City, Tuschinski
Regie: Christopher Nolan
Met: Christian Bale, Michael Caine, Anne Hathaway, Gary Oldman, Tom Hardy, Joseph Gordon-Levitt

null Beeld Warner Bros
Beeld Warner Bros
null Beeld Warner Bros
Beeld Warner Bros
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden