PlusTen Slotte

Bart Vleming (1959-2016): De drummende gabber die niet kon hakken

Met Hakkûhbar scoorde Bart Vleming in de jaren negentig een hit met het nummer Gabbertje. Opeens stond de lichttechnicus zelf op het podium.

Beeld Jonathan Fletcher

'Oh, dus daar ken ik hem van," zei de begrafenisondernemer donderdag op het feest voor Bart Vleming in Pakhuis Wilhelmina, toen de videoclip van Gabbertje van Hakkûhbar werd gedraaid. Binnen de muziek- en theaterwereld is Vleming dan vooral bekend als een eigenzinnige lichttechnicus, de rest van Nederland kent hem van de 'one hit wonder' uit de jaren negentig.

Met een gabbervariant op de muziek van Swiebertje ("Daar is gabbertje, rare gabbertje, rare gabber met z'n kaalgeschoren kop") stond Vleming in 1996 drie weken lang op nummer 1 in de Top 40. Er werden meer dan 100.000 singles verkocht van de parodie op de gabbercultuur, die Vleming samen met een groep vrienden in elkaar had gedraaid.

Geen vrees
Met acteur Ruben van der Meer toerde Vleming maandenlang in Aussies langs de Nederlandse discotheken. "En dat terwijl hij helemaal niet kon hakken", zegt Van der Meer. "Maar Bart had geen vrees. Het was vooral altijd lachen. Dan zaten we in de kleedkamer van een discotheek en haalde hij weer een nat en stinkend trainingspak uit zijn rugtas. Was hij hem weer vergeten uit te hangen."

Vleming mocht dan een gouden en een platina plaat op zijn toilet hebben hangen, na het Hakkûhbar-avontuur richtte hij zich toch weer op het vakmanschap: lichttechniek. Hij was een lichtman van de oude stempel, die het vak in de jaren tachtig bij het Shaffy Theater had geleerd.

Intuïtief en impulsief
Hij was een goede belichter doordat hij zelf een drummer was. Hij drumde op de lichtcomputer. "Hij werkte intuïtief en impulsief," zegt Geert Timmers, beter bekend als Bob Fosko. "En daarom paste hij zo goed bij De Raggende Manne. Hij had die vrijheid nodig."

Tegelijkertijd was Vleming ook veelzijdig: hij ging onder andere op pad met Cirque de Soleil en 2 Unlimited. Hij was lichttechnicus bij de Melkweg en Pakhuis Wilhelmina, maar deed ook veel op De Parade.

Laatste wens
Vleming was een nachtdier. Café Checkpoint Charlie aan de Nassaukade was de laatste jaren zijn vaste plek. "Hij hield van de cafés en de cafés hielden van hem", zegt Brechtje Bakker, die elf jaar lang zijn partner was. Haar twee kinderen beschouwde Vleming als zijn eigen kinderen. "Ik ben zo blij dat ik hem heb leren kennen," zegt ze. "Het was een bijzondere man. Vol zelfspot ook. En hij had altijd overal een mening over, stond altijd aan. Maar bovenal was Bart heel liefdevol en had hij een groot hart."

'Bart's Musical Death Defying Love Circus', zo noemde Vleming het feest van donderdag, dat al een tijd in de planning zat. Bands als De Raggende Manne, Sjako!, Hallo Venray, Anne Steenkamp en The Plastic Dolls kwamen optreden, als cadeau voor hun lichttechnicus.

Het feest was zijn laatste wens, maar hij maakte het zelf niet mee. Twee dagen daarvoor overleed hij.

Harde grappen
"Lieve mensen, het is zwaar kut allemaal," schreef Vleming vorig jaar november in de blogpost 'De avonturen van Bartje in Kankerland'. Er had zich 'geheel onuitgenodigd' een tumor in zijn slokdarm gevestigd. Omdat hij geen zin had om 'honderd keer hetzelfde verhaal' te doen besloot hij zijn ervaringen op te schrijven.

Daarbij riep hij zijn omgeving op om vooral normaal te blijven doen. "Bedenk dat ik eerst en vooral hetzelfde recalcitrante ventje ben dat ik altijd al was. Ik heb kanker maar ben het niet. Harde grappen? Graag! Advies over linksdraaiend Gojibessensap het liefst genuttigd bij het licht van de volle maan? Liever niet!"

Dit voorjaar was Vleming in de veronderstelling dat alles weg was, maar deze zomer bleek dat de kanker toch was uitgezaaid. Daarna ging het snel. Dinsdagavond overleed Bart Vleming op 57-jarige leeftijd thuis, nadat hij die ochtend met palliatieve euthanasie was gestart. Hij kon niet meer, schreven zijn naasten in een bericht. "Het heeft de morfine en slaapmiddelenvoorraad van half Amsterdam gekost om deze lieve reus in alle rust te laten gaan."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden