Barbie heeft historische waarde

Het Amsterdams Historisch Museum vierde gisteren Internationale Vrouwendag met Barbie en thee met zelfgebakken taart. Terwijl buiten een demonstratie van zeker driehonderd Koerdische vrouwen in het kader van 8 maart voorbij trekt, wordt binnen in het restaurant van het Amsterdams Historisch Museum bij een high tea een mierzoete Barbietaart aangesneden.

Conservator Annemarie de Wildt heeft die taart samen met haar zoon gemaakt. Voor Internationale Vrouwendag, voor de viering van de vijftigste verjaardag van Barbie én vanwege de opening van een expositie over de Amerikaanse pop.
Op de mini-expositie neemt de Barbiecollectie van hoogleraar en Amerikadeskundige Ruth Oldenziel een grote plek in. Zij is dan ook bij de opening aanwezig, net als rtl-presentator Cynthia Apla en 'barbioloog' Len Winkelman.

Toen de inmiddels vijftigjarige Oldenziel klein was, schonk haar Amsterdamse oma haar met sinterklaas een Barbie met enorm uitgebreide, zelfgemaakte kledingcollectie. Het moet oma maanden hebben gekost om die samen te stellen.

Jurkjes, hoed, schoentjes en bijpassend tasjes, trouwjapon, baljurk met kleine roze roosjes, hotpants en een badmuts; noem een kledingstuk en het zit erbij. De kleine Oldenziel, toen een jaar of negen, wist niet wat haar overkwam. Ermee spelen durfde ze nauwelijks. Het was een pronkstuk voor vriendinnetjes.

Pas veel later kwam ze erachter dat haar Barbie eigenlijk helemaal niet van fabrikant Mattel kwam, maar uit China. Het deert niet. Een paar jaar geleden schonk ze de verzameling aan het Amsterdams Historisch Museum.

Oldenziel: "Ik kreeg een zoon. Voor ons heeft het geen nut meer. Maar ik zag als Amerikakenner wel de historische waarde. Ik vind het heel fijn te zien dat het kunststuk van mijn oma, haar wereld, haar droom, een mooie plek heeft gekregen." Veel lijkt er niet veranderd. Aan de toegestroomde belangstellenden wijst ze enthousiast aan: "Zie je dat strandsetje?!"

De expositie is de eerste in een serie over de jaren zestig. Later zullen nog exposities volgen over de toneelprotesten van Aktie Tomaat, de Maagdenhuisbezetting en kunstenaarsdorp Ruigoord.

In de vitrine staat ook een van de eerste Barbies in Nederland. Eigenaar Hötte van de Amsterdamse speelgoedfabriek Jumbo importeerde haar voor zijn dochtertje. Kenners zien aan de borsten - puntig met een soort van tepels - dat het inderdaad een vroeg exemplaar moet zijn geweest.

En daarmee belanden de vierders van Internationale Vrouwendag direct bij het voornaamste kritiekpunt. Barbies ultraslanke figuurtje met megabenen en grote borsten zou meisjes een verkeerd vrouwbeeld voorschotelen. De aanwezige vrouwen hadden en hebben er geen probleem mee.

Ook de donkere jongerenwerkster Stacey Esajas niet. Ze had wel twintig blanke Barbies toen ze haar eerste pop met donkere huidskleur kreeg. Esajas was er heel blij mee: "Ik denk dat toen onbewust mijn bewustwordingsproces begon." Maar wilde ze er dan ook niet uitzien als die slanke den? De jonge vrouw kijkt naar haar heupen. "Haha, nee. Ik heb van mijn moeder genoeg zelfverzekerdheid meegekregen. Barbie leek op mij, ik niet op haar." (MARIEKE MONDEN)

Op de mini-expositie neemt de Barbiecollectie van hoogleraar en Amerikadeskundige Ruth Oldenziel een grote plek in. Foto GPD
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden