Bank sluit klanten af van web

DEN HAAG - Rabobank, Postbank en ABN Amro hebben de afgelopen maanden klanten afgesloten van internetbankieren. Hun computers zouden gemanipuleerd kunnen zijn door webcriminelen.Rabobank deed dit bij enkele tientallen klanten, zegt de woordvoerder. De klanten zijn gewaarschuwd om iets aan de beveiliging van hun PC te doen.

De woordvoerder benadrukt dat Rabobank niet bij de mensen in de computer rondsnuffelt. ''Privacyregels worden niet geschonden. We kijken alleen naar het berichtenverkeer tussen de pc en de bank. Onze technici kunnen daaraan zien of er mogelijk een virus op de PC zit. Zeker weten we dat niet, het is een vermoeden.''

Veel wil Rabobank er niet over kwijt, maar de webcriminelen gaan ongeveer als volgt te werk. Ze planten via internet een virus op de computer. Wanneer de gebruiker gaat internetbankieren en een betalingsopdracht geeft, komt het virus in actie. Het plaatst een extra overboeking erbij, naar een bankrekening van de criminelen. Zo wordt de rekening van het slachtoffer leeggeplukt.''

Vorig jaar zijn enkele van de twee miljoen internetklanten van Rabobank slachtoffer geworden. ''Het waren er minder dan tien. Die mensen zijn schadeloos gesteld,'' aldus de woordvoerder.

Risico lopen pc-gebruikers met een oude computer, zonder virusscanner of met oude illegale software. Bij die machines kunnen webcriminelen eenvoudig inbreken en een virus planten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden