Banengroei Amsterdamse techsector haalt horeca bijna in

Amsterdamse start-ups en grotere technologiebedrijven hebben de afgelopen twee jaar gezorgd voor zo'n tienduizend extra arbeidsplaatsen. De banengroei kan zich zelfs meten met die in de horeca.

Oosterdokseiland met rechts het nieuwe complex waarin onder meer Booking.com zijn hoofdkantoor vestigt Beeld UN Studio/Ben van Berkel

Bij start-ups en de doorgegroeide 'scale-ups' groeide de werkgelegenheid in en om Amsterdam met zo'n 13 procent per jaar naar een totaal van zo'n 22.000 banen.

Bij Europese hoofdkantoren van buitenlandse grootmachten als Uber, Netflix en Tes­la kwam het totaal dit jaar op zo'n 27.000 banen, een groei van 9 procent per jaar sinds 2015.

Betwisten
Dat concludeert marktanalist Dealroom in een onderzoek in opdracht van StartupAmsterdam, een gemeentelijke organisatie die werkt aan het start-upklimaat. In totaal tellen de onderzoekers, die vooral afgaan op socialemedia-accounts als Linkedin en Twitter, liefst 60.000 'techbanen'.

Dat aantal valt te betwisten wegens definitiekwesties en ander nattevingerwerk. Want waar houdt de ICT op en waar begint de creatieve sector?

Zo heeft Dealroom een select groepje bedrijven uit media (TMG, De Persgroep) en financiële sector (Euronext, Flow Traders, Binck) meegeteld, omdat zij steeds meer online opereren. Dit kwam de studie maandagochtend meteen op veel kritiek te staan.

Op de hielen
Voor de groeicijfers maken de definitiekwesties weinig verschil. Die waren in 2015 immers niet anders, dus de conclusie dat de banengroei in de technologiesector op de hielen zit van die in de horeca blijft overeind.

De meegetelde bedrijven uit media en financiële sector zijn in deze groep niet de grote groeiers.

Middenmotors in beeld
Eerdere cijfers hadden volgens Dealroom nog grotere beperkingen. Zo geldt de innovatieve opticien Ace&Tate bij de Kamer van Koophandel als leverancier van medische hulpmiddelen, terwijl er volgens Dealroom veel voor te zeggen is om het als techbedrijf te beschouwen.

Voor Dealroom is de waarde van het onderzoek dat de vele middenmotors in de techsector in beeld komen. "Alles tussen de echt kleine start-ups en de heel bekende namen als Booking, TomTom en Adyen. Wie zijn er eigenlijk nog meer?" zegt Yoram Wijngaarde van Dealroom.

Over de groep mediabedrijven en financiële ondernemingen, meegeteld omdat ze meer en meer online opereren, heeft hij inmiddels zelf ook zijn bedenkingen. De discussie leidt af van de onderzoeksresultaten. "Had ik ze maar weggelaten."

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden