Banaan en taartpunt loodsen fietser door de stad

De banaan en de taartpunt? Het zijn enkele van de verkeersvernieuwingen in de stad die voor snel resultaat hebben gezorgd.

null Beeld ANP
Beeld ANP

Bananen, taartpunten, frietzakken: plak een eetbare naam op je verkeersvernieuwing en succes lijkt verzekerd. Om fietsers sneller en gemakkelijker door de stad te loodsen, blijken kleine infrastructurele aanpassingen direct aan te slaan.

Zo is er de banaan, waarbij overbodige verkeerseilandjes intensief worden bijgeschaafd zodat uiteindelijk een smaller, langwerpig en, inderdaad, krom stukje ­eiland overblijft. Resultaat: meer ruimte voor wachtende fietsers.

Een voorbeeld is te zien op het Mr. Visserplein, waar het voorheen pantoffeldiervormige verkeerseilandje bij de Jodenbreestraat is omgebouwd tot een strookje tegels dat meer weg heeft van een knakworst.

Smaller, maar wel met dezelfde functie: het scheiden van verkeersstromen en het bieden van plaats aan bijvoorbeeld een lantaarnpaal of een paaltje met drukknop.

Ga er op een willekeurig moment op de dag kijken en je ziet de voordelen: de wachtende fietsers staan veel minder vaak dan voorheen in de weg op het drukke kruispuntje. Op plekken waar in 10 seconden nu 22 fietsers kunnen oversteken, konden er in de oude situatie slechts 13 de straat over.

De taartpunt
Hier, maar ook op veel plekken elders in de stad, heeft bovendien het 'getrechterde' fietspad zijn intrede gedaan. Om in culinairdere termen te blijven: de taartpunt.

Of, zoals ze in Rotterdam schijnen te zeggen: de frietzak. Idee is het verbreden van de fietsstrook ter hoogte van het verkeerslicht. Zodra de fietser het verkeerslicht passeert, wordt de strook aanmerkelijk smaller.

Het werkt, zegt deskundige Sjoerd Linders. "We hebben het gefilmd van bovenaf en het lijkt alsof er meer fietsers kunnen oversteken op deze manier. Dit kunnen we meenemen bij toekomstige projecten."

En dan zijn er nog de zebrapaden. Die zijn eindeloos breed, soms wel 6 meter. In de praktijk is 4 meter vaak wel genoeg, ontdekten de Amsterdamse verkeersontwerpers. Voordeel is dat de oversteek voor fietsers dan breder kan worden gemaakt. Nu nog een verwijzing naar iets eetbaars en ook deze maatregel wordt een groot succes.

null Beeld Jet de Nies
Beeld Jet de Nies
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden