BAM bouwt zeesluis die Amsterdamse haven moet laten groeien

Rijkswaterstaat wil dat een consortium bestaande uit BAM, VolkerWessels en DIF 26 jaar lang verantwoordelijk wordt voor het ontwerpen, bouwen, financieren en onderhouden van de nieuwe zeesluis in IJmuiden.

Een Italiaans cruiseschip in de zeesluizen bij IJmuidenBeeld Marc Driessen / Hollandse Hoogte

Het agentschap van het ministerie Infrastructuur en Milieu is van plan het project te gunnen aan de drie partijen, die gezamenlijk de naam OpenIJ gebruiken. Dat maakt het agentschap vandaag bekend.

De nieuwe zeesluis wordt 70 meter breed, 500 meter lang en 18 meter diep. Hij moet de vervallen Noordersluis vervangen, de huidige scheepvaartfiles op Noordzee en Noordzeekanaal oplossen en de verdere groei van de Amsterdamse haven zeker stellen. De bouw start begin 2016 en de nieuwe zeesluis is eind 2019 beschikbaar voor de scheepvaart.

Miljoenen meer
Vorige week werd bekend dat de gemeente Amsterdam flink meer uit moet geven aan de bouw van de nieuwe zeesluis. Er komt veel minder subsidie uit Europa. Amsterdam en het rijk rekenden op een bijdrage van 96,5 miljoen euro uit Brussel, maar de Europese Commissie blijkt niet verder te gaan dan elf miljoen euro.

Met de Europese subsidie moesten de bijdrages van Amsterdam en het Rijk in de kosten van de aanleg van de zeesluis flink omlaag worden gebracht. Dat idee valt nu in het water: de Europese subsidie betekent dat de gemeentelijke bijdrage aan de sluisaanleg nu maar 2,75 miljoen euro lager wordt dan de 105 miljoen die de gemeente eind vorig jaar apart heeft gezet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden