Plus

Ballotage Canal Parade zet kwaad bloed

Hoge inschrijfgelden en een te strenge ballotagecommissie: een aantal lhbt-ondernemers heeft kritiek op de organisatie van de Canal Parade.

Een bedrijfsboot tijdens de Canal Parade van vorig jaar. Het soms hoge inschrijfgeld wordt gebruikt om de kosten te dekken Beeld anp

Café 't Mandje op de Zeedijk is het oudste café van Amsterdam waar lhbt's welkom zijn. Sinds in 1927 de legendarische horecatijger en openlijk homoseksuele Bet van Beeren een thuis gaf aan mannen die met mannen wilden dansen, en vrouwen die dat met vrouwen wilden doen, is het café een begrip in de lhbt-gemeenschap. "Het café is een icoon van het roze erfgoed van de stad," zegt Diana van Laar, die tegenwoordig het café uitbaat.

Om de kwaliteit van de boten te garanderen, werkte de stichting Amsterdam Gay Pride (AGP) dit jaar voor het eerst met een ballotage voor de Canal Parade. Café 't Mandje kwam tot groot ongenoegen van Van Laar niet door de selectie voor de botenoptocht. "Tijdens Euro Pride ontvangt Amsterdam heel Europa. We moeten laten zien waar we trots op zijn, waar de stad van is gemaakt. Ik vind het jammer dat er voor ons erfgoed geen ruimte is. Het lijkt alleen maar te gaan om spectaculaire boten."

Voor de optocht zijn er verschillende categorieën, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen non-profitboten, commerciële boten en boten van overheden. Voor elke categorie geldt een eigen inschrijftarief. "Binnen elke categorie konden aspirantdeelnemers een plan indienen, waar de ballotagecommissie naar heeft gekeken. De plannen zijn beoordeeld op uiterlijk, zodat alleen de allermooiste meevaren," zegt Gay Pridedirecteur Luciën Spee. "En er is wel degelijk ruimte voor homohoreca: uit Amsterdam vaart bijvoorbeeld café de Lellebel mee."

Borrelboten
Van Laar is niet de enige met kritiek op het selectiebeleid. De plannen van de Utrechtse homobar Kalff kwamen ook niet door de ballotage. "Kleine boten die door lhbt's zelf worden georganiseerd, bieden een podium aan wat belangrijk is en was voor onze emancipatie. Die boten worden verdrongen door grote bedrijven, die geld opleveren aan de stichting en die geen podium aan de gemeenschap zelf bieden, maar vooral een commerciële boodschap uitdragen. Borrelboten noem ik ze," aldus Robbert Kalff, eigenaar van de Utrechtse homobar.

'We willen absoluut niet dat er bedrijven meevaren die alleen maar profiteren van de positieve aandacht' Beeld anp

Kalff organiseert volgend jaar voor het eerst in Utrecht een Parade, in de Oudegracht. "Een concurrent voor de Canal Parade wordt dat niet, het is meer een alternatief om te laten zien hoe het ook kan. Een feestje voor lhbt's, door lhbt's wordt het, met kleine en grotere initiatieven die de ruimte geven aan alle verschillende facetten van de homogemeenschap."

Volgens Spee is het niet waar dat de bedrijven alleen om hun inschrijfgeld mee mogen varen. "We willen absoluut niet dat er bedrijven meevaren die alleen maar profiteren van de positieve aandacht. Bedrijven moeten actief bezig zijn met de sociale acceptatie van lhbt's binnen hun organisaties. Juridisch is de strijd voor gelijke rechten nu wel zo'n beetje voltooid, maar voor acceptatie heb je juist ook bedrijven nodig."

Een manier waarop gepeild wordt of bedrijven een actief lhbt-vriendelijk personeelsbeleid voeren loopt via Netwerk Roze van de FNV. Spee: "Van de meevarende boten is alleen Fiat een pure sponsor."

Sponsorgeld
De inschrijfgelden - van 125 euro voor een particulier tienpersoonsbootje tot 30.000 euro voor een officiële partnerboot - worden gebruikt om de kosten van het miljoenenevenement te dekken. Spee: "De gemeente draagt ook bij, maar voor het grootste deel zijn we afhankelijk van sponsorgeld. Daardoor kunnen we juist ook initiatieven als de Senior Pride en de Zeedijkfeesten ondersteunen."

De constructie achter de Gay Pride in Amsterdam is ingewikkeld: om de drie jaar besluit het college van burgemeester en wethouders welke organisatie de Pride voor de stad mag organiseren. Dit jaar was dat voor het laatst AGP, in september wordt besloten welke organisatie het de komende jaren mag doen. Tot nu toe was AGP de enige aanvrager.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden