Plus

Bagagepersoneel KLM: 'Hoe je ook zit: de klachten komen altijd'

Overvolle, veel te zware vakantiekoffers en moeilijke arbeids-omstandigheden slopen volgens de FNV het bagagepersoneel van KLM op Schiphol. Twee medewerkers doen hun verhaal.

'Uitzend­krachten zijn vaak na twee dagen weer weg'Beeld Ginopress bv

Je werkplek: liggend op je rug loodzware koffers aanpakken en die in een ruimte niet hoger dan een gemiddeld bureau drie-, vierhoog stapelen. Of, bij iets grotere vliegtuigen: op de knieën, met je hoofd schuin tegen het plafond.

En: in één werkdag tussen de 11.000 en 18.000 kilo koffers sjouwen. Tot negen keer per dag in soms maar veertig minuten een vliegtuig laden en lossen.

Het lijkt de vacature uit de hel. Maar dat is volgens de FNV wat dagelijks 750 tot 800 bagagemedewerkers van KLM te verstouwen krijgen.

Handjeskisten, worden ze genoemd of op het platform van Schiphol iets minder prozaïsch: hoerenkisten. Vliegtuigen als de Boeing 737-800 of Embraer 190, die te klein zijn om bagage in containers te vervoeren.

"Iedereen doet het op zijn eigen manier," zegt bagagemedewerker Rudy*, een veertiger die vijftien jaar bij KLM werkt. "Er zijn geen regels of voorschriften. De één zit op zijn kont, de ander gehurkt of op de knieën. Maar hoe je ook zit: de klachten komen altijd."

Het is standaard afzien bij vluchten van en naar Moskou, waar veel zware postzakken uitkomen. Ook Zürich in de ochtend is een bezoeking. En bij vluchten uit Turkije komen er opvallend vaak zware tapijten mee.

"Is het nog haalbaar? Je doet altijd je best, want ik voel me verbonden met het bedrijf. Maar het wordt steeds een stapje moeilijker. Het punt dat het niet nog meer kan, is wel bereikt."

Pijn aan schouder
Er is volgens hem constant te weinig personeel. "Uitzendkrachten zijn vaak na twee dagen weer weg en vaste mensen knappen af." Het personeelstekort leidt ook tot vertragingen. "Als je met dertig man zestien kisten tegelijk doet, dan zal je er een moeten laten staan."

Volgens FNV Luchtvaart is er heel wat mis bij het grondpersoneel van KLM dat onze koffers in en uit vliegtuigen moet laden. "Bedrijven mogen hun werknemers geen werk laten doen dat nadelige invloed heeft op hun gezondheid," citeert Marike Schooneveldt van Bureau Beroepsziekten FNV de Nederlandse arbeidswetgeving.

"Iedereen kan bedenken dat je problemen krijgt als je liggend koffers moet tillen. Volgens de regels moet je bij een gewicht boven de 25 kilo met z'n tweeën tillen of met een hulpmiddel. Die zijn er bij KLM niet en in het vrachtruim past dat ook helemaal niet." De regels zijn volgens haar bovendien bedoeld voor mensen die rechtop staan. "Voor personeel dat ligt of zit, bestaan geen regels."

En problemen zijn er: het ziekteverzuim bij KLM op het platform is volgens de bond gemiddeld tien procent, met uitschieters van twintig procent op bepaalde afdelingen. En van elke twintig medewerkers die wel aan het werk zijn, is er een zo geblesseerd dat hij minder werk kan verzetten. De meeste klachten zijn aan de nek, rug, heup en knie.

Het overkwam uitzendkracht Roy*, die sinds zes jaar koffers laadt bij KLM. Eerst deed hij dat in de kleine toestellen, totdat de schouder van de vijftiger ging opspelen. Hij werkte lang door. "Als uitzendkracht krijg je de eerste twee ziektedagen niets uitbetaald." Tot het niet meer kon en hij negen dagen thuiszat. Nu is hij ingedeeld op de luchtreuzen, waar koffers in containers worden geladen. "Dat is minder zwaar."

FNV-onderzoeker Schooneveldt heeft een rapport opgesteld over de arbeidsomstandigheden bij KLM dat vandaag aan de maatschappij wordt overhandigd. "Het is nu aan KLM om maatregelen te nemen." FNV sluit niet uit naar Arbeidsinspectie SZW of de rechter te stappen als de maatschappij daarbij talmt.

Sceptisch
"De tekorten in de bagageafhandeling zijn structureel," zegt de ergonomiedeskundige. "Er moeten dus meer mensen bij, het liefst in vaste dienst." Daarnaast moet het werk volgens haar afwisselender worden. En op termijn moet KLM volgens haar vliegtuigen kiezen die wel met bagagecontainers geladen kunnen worden, zoals de Airbus A320.

Bagagemedewerker Rudy is sceptisch. "Ik heb de arbeidsinspectie nog nooit gezien en zo'n rapport zal niet veel veranderen. KLM doet haar best, maar dit werk spreekt gewoon te weinig mensen aan."

KLM wil pas reageren als ze de inhoud van het rapport kent.

* De namen van Rudy en Roy zijn gefingeerd. Hun echte namen zijn bij de redactie bekend.

20%

Op sommige afdelingen bij KLM op het platform is het ziekteverzuim twintig procent.

In de cao

Het FNV-onderzoek naar arbeids­omstandigheden op het platform komt niet uit de lucht vallen. De FNV deed het onderzoek bij KLM al in oktober vorig jaar, maar komt er nu mee naar buiten, omdat de onderhandelingen over een nieuwe cao voor grondpersoneel net zijn begonnen.

"Dit rapport moet onderdeel uitmaken van de cao-gesprekken die we op dit moment voeren met KLM. Wij willen dat KLM verantwoordelijkheid én maatregelen neemt," zegt FNV-bestuurder Jan van den Brink. "Er moeten meer collega's bij met vaste contracten."

FNV zet ook in op een loonsverhoging in twee jaar van 3,5 procent, met een ondergrens van 90 euro netto per maand.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden