Babykleding en kantoorartikelen bij AH

Albert Heijn XL in Muiden heeft woensdag een non-foodafdeling geopend. De winkel krijgt 1200 non-foodartikelen. Foto ANP Beeld
Albert Heijn XL in Muiden heeft woensdag een non-foodafdeling geopend. De winkel krijgt 1200 non-foodartikelen. Foto ANP

MUIDEN - Consumenten kunnen voor hun potten, pannen, servies, kaarsen, ondergoed, sokken, overhemden en cadeaupapier ook terecht bij de grootste winkels van Albert Heijn. De supermarkt in Muiden is de eerste die ook niet-voedingsmiddelen verkoopt.

Albert Heijn gaat de komende weken 46 winkels, waaronder alle dertig XL-supermarkten uitbreiden met een aparte afdeling voor een speciaal voor Albert Heijn ontwikkeld non-foodassortiment. In Amsterdam krijgen de XL-supermarkt op het Osdorpplein en de winkel op het Bijlmerplein zo'n afdeling.

''Het hart van Albert Heijn is en blijft voedingsmiddelen,'' aldus topman Sander van der Laan in Muiden.

De verhouding tussen voedsel en niet-voedsel in de Albert Heijns komt uit 85 en 15 procent. Albert Heijn zal 1200 non-foodartikelen onder het huismerk brengen. Het assortiment is verdeeld in vier thema's: koken en wonen (servies, keukentextiel, glas en kaarsen), slapen en aankleden (ondergoed, sokken, babykleding), werken en spelen (cadeaupapier, wens­kaarten, kantoorartikelen, kinderspullen) en kijken en lezen (boeken, dvd's en cd's).

Wasmachines, keukenapparaten of stereo-installaties zullen niet in de winkels te koop zijn. ''Het gaat om aankopen waarover je niet eerst met thuis moet overleggen,'' aldus Selma Postma, verantwoordelijk voor de formule.

Wat het nieuwe assortiment aan extra omzet en rendement zal opleveren, wilde topman Van der Laan niet toelichten. Plannen om de non-foodafdeling als een zelfstandige winkel in de markt te zetten, zijn er niet, aldus de topman.

Een speciaal team van Albert Heijn heeft twee jaar nagedacht over de vernieuwing, aanpassing en uitbreiding van het al bestaande assortiment.

Het kunstje van non-food werd afgekeken van onder meer succesvolle winkelketens als Hema en Blokker.

De prijzen bij de Albert Heijn zijn vergelijkbaar. Van der Laan verwacht niet dat andere supermarktketens in staat zullen zijn om binnen afzienbare tijd deze stappen ook te nemen. ''Die grootte en kennis hebben ze niet.'' (HET PAROOL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden