Plus

Baas Hard Rock Hotel begrijpt ophef American niet

De aankondiging dat het American Hotel onderdeel wordt van het Amerikaanse Hard Rock Hotels, dreunt nog na in de stad. De hotelier is zich van geen kwaad bewust.

Todd Hricko Beeld Hard Rock

"Ik wil niet beweren dat we iets tóevoegen. Het is eerder andersom. We zoeken locaties als Amsterdam, waar de stad vibrant is en de muziekscene amazing. Daar willen wij bij horen."

Ben je de hoogste baas, verantwoordelijk voor nieuwe hotels, bij een zich als iconisch profilerend Amerikaans miljoenenbedrijf, krijg je na de aankondiging van je komst naar Amsterdam een online volksopstand voor je kiezen. Met reacties in de sfeer van: help! De Amerikanen komen en ze nemen hun wansmaak mee.

Todd Hricko werkte bij hotelmerken Mar­riott, Hilton, Hyatt en Interstate (dat in Amsterdam onder meer Novotel, Ibis en QO uitbaat). Als ­'senior vicepresident hoofd van de mondiale hotelactiviteitenontwikkeling', leverde hij al zonder enige weerstand Hard Rock hotels af in Londen, Davos en op Ibiza. Bij Barcelona, toch ook een bolwerk van antitoerisme, staat een vestiging van de muzikale hotelketen in de planning, inclusief casino.

De aangekondigde adoptie van het Amsterdamse American Hotel door Hard Rock deed daarentegen afgelopen week een heus hoofdstedelijk identiteitsrelletje opwaaien, getuige de stroom reacties die via sociale media ­loskwam.

Toeristenfobie
Of de rode lap in Amsterdam veroorzaakt wordt door associaties van de merknaam met de ­gelijknamige muziekstroming, mild anti-­amerikanisme of een algehele toeristenfobie laat Hricko diplomatiek in het midden.

"We moeten ons merk blijkbaar beter uitleggen en een beter begrip geven van wat we zijn: een viersterrenhotelmerk voor iedereen. Ik zie zo veel verschillende mensen in onze hotels, van grootouders die dansen in de lobby met kinderen van acht, tot zakenlui en artiesten."

Hij benadrukt het wel vier keer: kwaliteit is het streven van de Amerikanen, kwaliteit met een randje muzikaliteit. Strip je de muziek weg, zegt de topman, dan houd je net zo'n hotelketen over als al die andere formules.

"Wij schieten onszelf in de voet als we straks in Amsterdam niet de kwaliteit zouden bieden die gasten van ons merk gewend zijn. Dan komen ze helemaal niet meer naar onze hotels."

"Bij Hard Rock gaat het niet om feesten maar om kwaliteit, muziek en respect. We zullen het American Hotel met eerbied behandelen. We zijn geen merk dat de confrontatie opzoekt."

"We hebben een Hard Rock Cafe geopend in Florence in een oud theater. Daar waren bewoners vooraf ook niet blij mee. Maar we gaan niet in een oud theater zitten om het helemaal naar onze hand te zetten. Waar we ook neerstrijken, we doen dat met gevoel voor de omgeving."

"Onze eigenaren zijn inheemse Amerikanen die vanuit hun overtuiging het behoud van cultuur vooropstellen, met gevoel voor historie en cultuur. Het gaat om respect, zowel voor het heden als voor het verleden."

Todd Hricko

Senior vicepresident, hoofd van de mondiale hotel­activiteitenontwikkeling van Hard Rock Hotels. Werkte eerder bij Marriott, Hilton en Hyatt.

Eenheidsworst past volgens hem evenmin bij Hard Rock. De keten heeft hotels met 2010 ­kamers. maar ook met 55 kamers. "Dat lukt je echt niet als je overal precies hetzelfde doet."

Verhardrocken
Het American Hotel 'verhardrocken' is ook geen kwestie van een Amerikaanse sauspan uitgieten over een monument uit het fin de siècle. "De ­hele operatie is in handen van Eden Hotels, dat kent het gebouw het beste. Wij assisteren daarbij door elementen uit onze formule toe te voegen aan het hotel."

De omvangrijke verzameling muziekparafernalia die de ketenbeheert, speelt daarin een ­belangrijke rol. "We hebben een verzameling muziekmemorabilia die museaal is, waarmee we echt een verhaal vertellen. Dat gaat van The Beatles tot Tiësto."

En, stelt hij gerust, de reuring blijft beperkt tot de openbare ruimten - minus Café Americain dat ongemoeid blijft. "De kamers zijn voor de rust, met een goed bed."

Die rust is gewaarborgd: het gitaarmenu voor de kamergast is inclusief koptelefoon, de meegeleverde versterker vooral voor de sier. En om het hardrockimago nog wat verder te softfocussen leent het hotel straks voor de liefhebber van elektronisch getinte genres dj-sets uit, inclusief cursussen. "We willen iedereen zich een rockster laten voelen."

De Amsterdamse critici maant hij tot geduld. "Wacht maar tot het hotel volgend jaar opengaat. We staan bekend om onze openingsfeesten. En we nodigen iedereen graag uit."

Lees ook: Hard Rock Hotel: disneyficatie of 'niets om druk over te maken'?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden