Plus

Avery Singers werk in Stedelijk doet denken aan oude Hollywoodfilms

De jonge Amerikaanse kunstenares Avery Singer maakt werk dat tijdens het langdurige werkproces steeds simpelere en geometrischere vormen krijgt, maar duizelingwekkende perspectieven laat zien.

Avery's werk is ultramodern, maar boordevol referenties naar de schilderkunst.Beeld Gert Jan van Rooi

Onder de noemer Stedelijk Contemporaries presenteert het Stedelijk Museum het hele jaar solotentoonstellingen van veelbelovende kunstenaars die volgens het museum 'de betekenisgevers van onze tijd' zijn.

Door een duurzame relatie met hen aan te gaan krijgt de collectie van de toekomst een gezicht. Eerder dit jaar waren er fraaie overzichten te zien van de Britse Cally Spooner en Saskia Noor van Imhoff, nu is het de beurt aan de jonge Amerikaanse Avery Singer (New York, 1987).

Ouderwetse computerbeelden
Singer studeerde in 2010 af aan de Cooper Union, een particuliere hogeschool in Lower Manhattan. Pas daarna begon ze te schilderen. Of iets wat daar op lijkt: ze gebruikt Photoshop, Blender en SketchUp, een 3D-ontwerpprogramma om figuren te maken die herinneringen oproepen aan ouderwetse computerbeelden. Die projecteert ze op enorme canvassen, vervolgens trekt ze de schetsen over met potlood en volgt een ingewikkeld proces van afdekken en invullen met airbrush in oneindig veel grijsgradaties.

Tijdens het langdurige werkproces worden de vormen steeds simpeler en geometrischer; door het beperkte kleurenpalet en de subtiele schaduwwerking doet het resultaat vaak denken aan oude zwart-wit Hollywoodfilms.

Werken van Singer bevinden zich onder meer in de collecties van het Whitney Museum for American Art in New York, het Hammer Museum in Los Angeles en het Stedelijk. Stedelijk-directeur Beatrix Ruf toonde haar schilderijen in 2014 ook al toen ze nog directeur was van de Kunsthalle Zürich.

In de Van den Endezaal zijn nu fonkelnieuwe schilderijen gecombineerd met een deel van de installatie waarmee ze in 2015 indruk maakte op Art Basel, en die sindsdien onderdeel is van de collectie van het Stedelijk. Het deel dat het plafond bedekte, hangt nu ook 'gewoon' aan de muur.

Drinkebroers van Frans Hals
De metersgrote doeken van Singer zijn zo plat als maar kan, tegelijk tonen ze duizelingwekkende perspectieven en dieptes. Ze zijn figuratief en expressionistisch, hoekig én elegant, dromerig en hyperrealistisch, ultramodern maar boordevol referenties naar de schilderkunst. In een werk zijn de drinkebroers van Frans Hals te herkennen; voor een schilderij van een meisje dat met opgetrokken benen op haar buik in het gras ligt, gebruikte ze een gedownload plaatje van een schilderij van Renoir.

Op het eerste gezicht lijkt Singer de esthetische principes van de constructivisten en de kubisten uitsluitend te gebruiken om volume en ruimte vorm te geven. Hoe langer je ernaar kijkt, hoe meer je echter ontdekt in de geometrische vormen. Bepaalde figuren en thema's komen terug in meerdere werken. Een fluitspeler bijvoorbeeld, en een regisseur en het atelierbezoek met kunstenaars die zo lijken weggelopen uit een schilderij van Picasso.

Geharnaste vrouw boven kinderwagen
Als inleiding op haar tentoonstelling selecteerde Singer drie werken uit de collectie van het Stedelijk (schilderijen van Willem de Kooning en Herman Kruyder en een installatie van Bill Copley) en een hilarisch beeld van een geharnaste vrouw die boven haar kinderwagen hangt van de Zweedse kunstenares Anna Uddenberg. Ze hebben op het eerste gezicht weinig met elkaar te maken, maar delen volgens Singer een interesse voor de representatie van de menselijke figuur onder wisselende historische, technische en culturele omstandigheden. In haar eigen woorden: "We krijgen geen antwoorden, er wordt niets opgelost."

Avery Singer - Scenes. Stedelijk Museum, t/m 2/10.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden