Update
Autoverkoop in Europa verder gedaald
De vraag naar nieuwe personenauto's in de Europese Unie is in januari met 7,1 procent gedaald ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Dat heeft de Europese brancheorganisatie ACEA vandaag bekendgemaakt. In totaal werden nog geen miljoen nieuwe auto's op naam gezet.
In Portugal (-47,4 procent) was de daling het meest dramatisch. Ook in Frankrijk (-20,7 procent) en Italië (-16,9 procent) zakte de autoverkoop met dubbele cijfers in. In Spanje werden juist 2,5 procent meer personenwagens verkocht. Ook in veel Oost-Europese landen was sprake van een flinke groei. In de grootste afzetmarkt Duitsland bleef de verkoop nagenoeg stabiel, evenals in Groot-Brittannië.
In Nederland werden in januari ruim 70.000 nieuwe auto's op naam gezet. Dat waren er 5,8 procent minder dan een jaar eerder.
Vooral de Franse merken Renault, Peugeot en Citroën kregen flinke klappen, net als het Italiaanse Fiat. Bij Volkswagen, goed voor bijna een kwart van de totale markt, was daarentegen sprake van een klein plusje. Ook de verkopen van de Koreaanse merken Kia en Hyundai zitten in de lift.
Renault
De Franse autoproducent Renault heeft een flinke winstval moeten incasseren over 2011, veroorzaakt door de neergang van de Europese automarkt en de gevolgen van de aardbeving in Japan vorig jaar. De nettowinst ging met 39 procent omlaag tot 2,09 miljard euro.
De totale omzet klom wel, met 9,4 procent tot 42,63 miljard euro. Renault zag de autoverkopen vorig jaar met 7,5 procent dalen en verwacht dat de Europese automarkt dit jaar verder achteruit gaat. Dat zal echter deels gecompenseerd worden door aanhoudende sterke autoverkopen in opkomende landen als Brazilië en Rusland.