Autorai camoufleert crisis

Zelf racen met Playstation in je favoriete auto op de AutoRai 2009. Heel watimporteurs hebben afgezien van deelname dit jaar, wegens de slechte economie. Foto GPD/Evert Elzinga Beeld
Zelf racen met Playstation in je favoriete auto op de AutoRai 2009. Heel watimporteurs hebben afgezien van deelname dit jaar, wegens de slechte economie. Foto GPD/Evert Elzinga

AMSTERDAM - Hé een Hummer. En een Jeep. En Alfa Romeo pakt zelfs uit - nu ja, voor AutoRAI 2009-begrippen dan.

De 55ste editie van de Nederlandse autobeurs was vooraf al in crisissferen. Maar als op de dag van de opening ook nog eens de leverancier van de kroonjuwelen failliet gaat, de Hilversumse importeur Kroymans, dan is het predikaat 'malaise' een understatement.

Alhoewel het merendeel van Kroymans' assortiment het budget van de gemiddelde AutoRAIbezoeker verre te boven gaat, vormen Ferra-ri's, Hummers en ander exotisch voertuigaanbod van de gevallen Hilversumse grootmacht het cement van de autobeurs. Nergens worden zo veel mobieltjesfoto's van gemaakt, als van sportwagens en SUV-giganten.

n weerwil van het faillissement staan ze er, evenals de mindere goden uit de Kroymansstal, (Saab, Kia). Maar wie even op de kentekenplaat kijkt van de Hummervloot, ziet dat ze niet van het betreurde Kroymans afkomstig zijn, maar uit parallelimport.

De Aston Martins komen ook van mede-importeur Cito. En de RAI-vereniging schijnt de openstaande rekeningen van andere Kroymansmerken op zich te hebben genomen.

Een gelukkig gesternte is de 2009-editie van de Nederlandse autobeurs niet beschoren. Na banken is de autobranche het zwaarst getroffen door de crisis, wat zich al in een vroeg stadium uitte in een rits afzeggingen van automerken.

De RAI besloot van een nadeel een voordeel te maken en de malaise te camoufleren door auto's in productgroep bij elkaar te zetten. Het angstbeelden dat daardoor verschrikkelijke combinaties zouden ontstaan, blijkt ongegrond. Mercedessen staan volstrekt natuurlijk tegenover BMW's en naast Audi's.

De opzet levert wel een flink aantal overlappingen op. Zo zien we BMW drie maal terugkomen, Mini is in meerdere hallen te zien, het Nederlandse Burton is als een running gag overal aanwezig en de verschillende opstelplaatsen van Jaguar verwijzen keurig naar elkaar. Geen wonder dat er nog nooit zo veel auto's in de RAI stonden.

Toch zit dat een flink aantal stands wel erg ruim in zijn jasje - wat het aantal zitjes meer dan ten goede komt - en een groenstrookje moet een laatste afzegging camoufleren. De Europahal, twee jaar geleden nog vol exposanten, wordt nu goeddeels in beslag genomen door een even luidruchtige als slecht verlicht autospektakel. Maar de AutoRAI loopt, en dat is een prestatie op zich. (HERMAN STIL)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden