Video

Automobilisten rijden keer op keer in volle vaart tegen slagboom Coentunnel

In een gemiddelde werkweek gaat de gerenoveerde Coentunnel tientallen keren dicht doordat een te hoge vrachtwagen erdoor wil. Daarnaast hebben sinds de openstelling op 21 juli al negentien bestuurders de slagboom geramd. 'Het is wachten op het twintigste ongeluk.'

Hoogleraar verkeer van de TU Delft Bert van Wee noemt het aantal botsingen 'heel erg veel'. 'Als de slagboom er zo vaak uit wordt gereden, moet de wegbeheerder zich afvragen of die iets verkeerd doet, je kunt niet elke keer de stomme automobilist op z'n kop geven.' Rijkswaterstaat erkent dat er 'veel te veel' aanrijdingen zijn, maar zegt de schuld niet in de schoenen van de automobilist te willen schuiven.

Waarschuwingsborden, rode kruizen, pijlwagens en pionnen zijn al van stal gehaald om op de barrière te attenderen. Eind november werden in de slagboom knipperende LED-lampen geplaatst, maar vier dagen later bleek het alwéér raak. Patrick Potgraven van de Verkeersinformatie Dienst: 'Je gelooft bijna niet wat je ziet, mensen rijden veelal in volle vaart tegen de slagboom. Auto's zijn bijna altijd total loss.'

Onvermijdelijk
Er zijn nog geen slachtoffers gevallen, maar volgens Potgraven is het 'wachten op het twintigste ongeluk'. Op 8 november knalden op één ochtend drie bestuurders ertegenaan. 'De ongelukken gebeuren vooral met tegenlicht door laaghangende zon op zaterdagochtenden, dan is de wisselbuis gesloten,' aldus woordvoerder Kiki Goedemondt.

Uit cijfers blijkt dat ook het gerenoveerde deel met problemen kampt. Het aantal keren dat de tunnel dicht moet omdat vrachtwagens hoger zijn dan de Europese norm van 4 meter is explosief gestegen.

De eerste helft van het jaar ging de tunnelbuis gemiddeld niet eens één keer per week dicht doordat het beveiligingssysteem een te hoge vrachtwagen signaleerde. De afgelopen vier maanden is de tunnel gemiddeld liefst 34 keer per week gesloten met een piek van 45 sluitingen per week in november. Op werkdagen gaat de tunnel dus zo'n zeven tot negen keer dicht.

Extra gevaar bij file
Mogelijk komt de stijging doordat vrachtwagens tijdens de renovatie door de nieuwe tunnel mochten met een doorrijhoogte van 4,50 meter. Daardoor zijn zij volgens Rijkswaterstaat 'gewend geraakt' aan die luxe, terwijl ze nu weer door het oude, lagere deel moeten. Verhogen liet de tunnel uit 1965 niet toe.

Van Wee benadrukt dat het extra gevaarlijk is als er 'onverwachts een file staat'. 'Dat kan leiden tot kop-staartbotsingen.' Rijkswaterstaat is in overleg met de transportsector over hoe zij het hoge aantal afsluitingen kunnen tegengaan. Ondanks de problemen zijn de files in de spitsen volgens Rijkswaterstaat 'fors gereduceerd of zelfs opgelost'.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden