Autofabrikanten verbaasd over Amsterdamse ban op biobrandstof

Autofabrikanten verbazen zich hardop over de ban op biobrandstoffen bij een aanbesteding voor diesel in Amsterdamse vuilniswagens en veegauto's.

De 366 veegauto's en vuilniswagens moeten op fossiele diesel rijden, stellen de wethouders Beeld anp

Fabrikanten van zulke voertuigen verklaren zwart op wit dat er geen verschil is met fossiele diesels die de gemeente wél toestaat.

In een brief aan de gemeenteraad hielden de wethouders Pieter Litjens (Inkoop) en Abdeluheb Choho (Duurzaamheid) dinsdag voet bij stuk: veel van de 366 vuilniswagens en veegauto's kunnen niet rijden op alleen biobrandstoffen.

Voor de gemeente was dat reden om bij een aanbesteding voor miljoenen liters diesel biobrandstoffen uitdrukkelijk uit te sluiten.

Dezelfde classificatie
Maar dat stuit op onbegrip bij fabrikanten van zulke voertuigen. Een modern soort biobrandstoffen - zogeheten hvo's, gemaakt uit organisch afval en reststromen - heeft dezelfde classificatie als GTL, een brandstof gemaakt uit aardgas die bij de aanbesteding wél mag meedingen.

Ze zijn dus inwisselbaar, schrijven Volvo, Daf, Man en Scania elk in een verklaring die ze hebben overlegd aan GroenLinksraadslid Jasper Groen.

Er zijn ook geen aanpassingen aan de motoren nodig, schrijven sommige fabrikanten uitdrukkelijk. Ook is er geen sprake van dat fabrikanten bij gebruik van hvo's geen garantie meer geven op hun motoren.

Verouderde motoren
Dat soort nadelen pleiten tegen biobrandstoffen, volgens de wethouders. Een groot deel van het gemeentelijke wagenpark rijdt rond met verouderde motoren. Die zouden niet uit de voeten kunnen met biobrandstoffen.

Maar volgens de fabrikanten zijn hvo's dus geen beletsel. En hvo's geven ook nog eens 90 procent minder uitstoot van broeikasgassen. De Rai Vereniging, de brancheorganisatie van auto-importeurs, kwam daarom eerder al met kritiek op de gemeente, toen bleek dat een lage CO2-uitstoot bij deze aanbesteding geen pre is. Alleen leveranciers van brandstoffen die zorgen voor minder luchtverontreiniging hebben een streepje voor.

GroenLinks dringt erop aan dat de aanbesteding wordt overgedaan. Ook D66 twijfelt hardop. Daarom hebben de wethouders TNO gevraagd om een 'second opinion'. Die is in juli klaar.

Lees ook: Gemeentevoertuigen blijven op fossiele brandstoffen rijden

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief van Het Parool.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden