Auto zit onder Amsterdammers in het verdomhoekje

Nog veel vaker dan andere stedelingen scharen Amsterdamse kiezers zich achter milieumaatregelen. En dan vooral als ze ten koste gaan van de auto.

Bijna alle voorgestelde maatregelen om autogebruik te ontmoedigen kregen in Amsterdam de warmste bijval. Beeld anp

Dat blijkt uit een enquête van I&O Research in opdracht van Milieudefensie. Daarbij werden inwoners van de twintig grootste gemeenten naar hun ideeën over mobiliteit en ruimtegebruik gevraagd.

Als het aan de Amsterdammer ligt, moet de gemeente meer doen aan beleid dat de uitstoot van broeikasgassen terugdringt. Ook moet de gemeente meer doen tegen luchtvervuiling. In beide gevallen onderschrijft zo'n driekwart van de Amsterdammers de stelling, terwijl gemiddeld in de twintig grootste steden respectievelijk 53 procent en 56 procent van de kiezers zich daarbij aansluit.

Bijna alle voorgestelde maatregelen om autogebruik te ontmoedigen kregen in Amsterdam de warmste bijval. Zo vindt pakweg de helft van de Amsterdammers dat er best minder parkeerplaatsen mogen komen. Tweederde vindt dat steeds meer wijken autoluw moeten worden.

Steekproef
Bij de resultaten voor Amsterdam is een slag om de arm op zijn plaats. Exacte percentages suggereren teveel precisie. Anders dan voor het totaal van de twintig grootste steden is de steekproef daarvoor niet groot genoeg.

Voor het onderzoek werden 232 Amsterdammers bevraagd. Volgens de onderzoekers, van I&O Research, is de steekproef daarmee groot genoeg om uitspraken te kunnen doen over de manier waarop in Amsterdam wordt gedacht over deze milieumaatregelen, maar dan wel met een foutmarge van 5 procent.

Uitstootvrij
Zo'n twee op de vijf Amsterdammers vinden dat de parkeertarieven best omhoog mogen. Driekwart vindt dat ruimte voor groen in de stad best ten koste mag gaan van autoverkeer. Negen op de tien Amsterdammers vinden dat de binnenstad verboden terrein moet worden voor vervuilende auto's. Tweederde meent dat daar alleen uitstootvrij verkeer moet worden toegelaten.

Ook in de overige grotere steden krijgen maatregelen om het autogebruik terug te dringen veel steun, maar het verschil met Amsterdam is toch nog afgetekend. Deels verklaren de onderzoekers dit verschil door het lage percentage autobezitters in Amsterdam. Per duizend Amsterdammers telde het CBS vorig jaar 244 auto's. Landelijk is dat bijna het dubbele.

'Draagvlak groter dan politici inschatten'

"Het thema gezondheid krijgt meer belangstelling dan tien à twintig jaar geleden," duidt hoogleraar Transportbeleid van de TU Delft Bert van Wee het onderzoek. "Steeds meer mensen hebben zoiets van: er moet wat gebeuren.''

"Het draagvlak voor controversiële maatregelen is groter dan politici inschatten," zegt de professor.

Het onderzoek toont ook aan dat onder VVD'ers 64 procent voor het weren van vervuilende auto's uit de binnenstad is. Van de VVD-achterban vindt 17 procent dat de gemeente meer moet doen aan 'ruimte voor autoverkeer'.

"Voor een autopartij als de VVD is dat toch wel erg laag," analyseert Van Wee. "Dat is nog minder dan ik verwacht had en moet een signaal zijn voor de VVD. Ik denk dat dit voor die partij misschien wel een beetje schrikken is.''

Onder VVD-kiezers zitten volgens hem relatief veel automobilisten. "Maar die hebben óók belang bij een schone en leefbare stad.''

Als de maatregelen eenmaal genomen zijn is de kans volgens Van Wee groot dat de mensen er tevreden over zullen zijn. "Mensen moeten vaak eerst kennismaken met controversiële besluiten en worden dan nog positiever dan ze van te voren hadden verwacht," licht hij toe.

(Door: Marcia Nieuwenhuis)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden