Auto's staan steeds vaker vast in en rond Amsterdam

Verkeersopstoppingen zorgen voor ernstige vertragingen in en rond Amsterdam, die in de avondspits de reistijd met de helft doen toenemen.

Een rit in Amsterdam leverde in 2016 gemiddeld 22% vertraging op door verkeersopstoppingen. Beeld anp

Uit de jaarlijks verschijnende Traffic Index van TomTom blijkt dat de vertragingen afgelopen jaar met twee procent zijn toegenomen in vergelijking met 2015.

Volgens logistiek deskundige Walther Ploos van Amstel is de rek in Amsterdam eruit. "De gemeente doet het goed, maar het moet echt beter."

Snelwegen
De grootste knelpunten in de stad zijn de A1 richting knooppunt Diemen, de Amstelveenseweg en de Overtoom. Op de A1 is de vertraging honderd procent: gemiddeld doen auto's er twee keer zo lang over. De scores voor de Amstelveenseweg en de Overtoom lopen op tot 81 en respectievelijk 76 procent.

De vertraging in de stad en op de snelwegen in de regio liep voor Amsterdam op tot 22 procent. In de ochtendspits is dit 35 procent, in de avondspits zelfs 52. Een jaar eerder bedroeg de vertraging respectievelijk 31 en 47 procent.

In actie komen
TomTom heeft uitgerekend dat iemand die dagelijks in de spits van en naar het werk rijdt, afgelopen jaar 101 uur in de file heeft gestaan.

Volgens Ploos van Amstel moet Amsterdam meer in actie komen. De groeiende economie leidt tot meer werk en vracht en daarmee tot meer files. "De stad doet al het nodige, maar zal een tandje moeten bijschakelen."

Maatregelen
De verwachting is dat de economie zal blijven groeien: specialisten van onder meer het Planbureau voor de Leefomgeving voorspellen in 2020 voor de regio 33 procent meer voertuigkilometers, zegt Ploos. "De auto is dominant en blijft dat voorlopig nog. De infrastructuur binnen de gemeente wordt een steeds groter probleem nu de mobiliteit op deze manier niet verder kan groeien."

Volgens de gemeente zijn afgelopen jaar allerlei maatregelen genomen om meer ruimte te geven aan auto's. Een woordvoerder zegt dat de drukste punten in de binnenstad liggen.

"Auto's die daar ook daadwerkelijk moeten zijn, krijgen die ruimte. De knip op de Munt is daar een voorbeeld van: mensen die de binnenstad alleen maar gebruiken als doorgaande route, kiezen nu een logischer alternatief over bijvoorbeeld de centrumring. Veel van die maatregelen zijn in de loop van 2016 genomen dus de effecten daarvan zijn nog niet in deze index verwerkt."

Dit jaar zal de stad ook gaan werken aan een slimmer parkeerverwijssysteem, zodat verkeersstromen vanaf de A10 beter kunnen worden gestuurd.

"Daarnaast werken we ook samen met bedrijven als TomTom om exact in kaart te brengen welke knelpunten er in de stad zijn, en welke effecten de maatregelen hebben die we nemen. De Amstelveensweg gaan we opnieuw inrichten om de problemen daar aan te pakken. Op de Overtoom gaan we op korte termijn verkeerslichten optimaliseren en laad- en losverkeer verbeteren."

Haarlem
De toename van de Amsterdamse drukte geldt voor de meeste andere steden, zowel in Nederland als internationaal.

Haarlem voert de ranglijst in Nederland aan met 27 procent vertraging. Den Haag en Leiden staan tweede en derde. Na Groningen volgt Amsterdam op de vijfde plaats. Dé filestad van de wereld is Mexico-Stad, dat wordt gevolgd door Bankok en Jakarta.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden