Auto's niet welkom op het Damrak

Nu moeten ook de auto's eraan geloven. Nadat eerder fietsers de toegang was ontzegd, wordt vanaf deze week ook doorgaand autoverkeer geweerd van het Damrak.

Op de hoek van de Dam en het Damrak is de weg al opengebroken. Beeld Klaas Fopma
Op de hoek van de Dam en het Damrak is de weg al opengebroken.Beeld Klaas Fopma

Een chaotische wirwar van toeristen, trams, fietsers en auto's. Op het Damrak is het nooit stil. Vanaf deze week komen daar nog graafmachines en brokstukken beton bij. De komende zes maanden moeten auto's omrijden, omdat de gemeente het Damrak opnieuw inricht. Het is een van de eerste onderdelen van het project Rode Loper: de stad wil 'meer dan alleen het terugleggen van de stenen bij de afronding van de Noord/Zuidlijn'.

Ondernemers worden om de zoveel tijd geïnstrueerd hoe auto's en leveranciers bij hun panden kunnen komen. Zo kunnen vrachtwagens hun spullen voor de Beurs van Berlage voortaan vanaf de Dam via de Warmoesstraat afleveren. De parkeergarage van de Bijenkorf blijft zo ook bereikbaar. 'Dit soort overlast hoort er een beetje bij,' zegt een woorvoerder van het warenhuis, een grote publiekstrekker aan het Damrak.

Volle kinderwagens
'Overlast hebben we wel vaker als ze hier weer eens aan de straat bezig zijn,' zegt ook Elly Snabilie van Amsterdam Tourist Souvenirs. 'We kijken er niet van op.' Janina Bhattie van souvenirwinkel Amsterdam XXXperience: 'Ondernemers hier moeten sowieso flink creatief zijn. Wat denk je van de kerstmarkt? Toen was er nergens plek om uit te laden. Ik heb gezien dat winkels werden bevoorraad met volle kinderwagens die boven de hoofden van het publiek werden gedragen.'

Harold Kluit, manager van hotel Swissôtel, heeft er zelf ook last van, zijn eigen auto kan hij al lastig kwijt. Maar klagen, dat hoeft van hem niet. Kluit: 'Mijn angst, toen ik over de Rode loper hoorde, was dat ze het Damrak in één keer zouden openbreken. Maar ze doen het stukje voor stukje, dat scheelt een hoop voor de bereikbaarheid. Daarbij communiceert de gemeente netjes hoe we dan wel bij ons pand kunnen komen.'

Shirley Wang van Hotel Oranje Tulp maakt zich meer zorgen. 'Aan de overkant zijn ze ook aan het bouwen, en daarmee beginnen ze soms al om acht uur 's ochtends. Dat zijn geen tijden voor een hotelgast op vakantie.'

Rode bretels
Zo rood als de gemeente de loper had bedacht, wordt hij uiteindelijk niet. Voor het voetpad en de trambaan werd gekozen voor grijs natuursteen, alleen het fietspad en de autoweg krijgen een rode kleur. Zonde, vindt Marco Schreven van restaurant Dam Plaza. 'We noemen de rode loper nu maar de rode bretels.'

Darko Tadic van Hotel van Gelder vindt de plannen best mooi, maar begrijpt niet waarom de straat zo spic en span moet worden. De gemeente haalt veel obstakels en uithangborden weg. Tadic: 'Ik heb nog nooit een toerist horen zeggen dat hij het Damrak lelijk vindt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden