Auto's in VS moeten straks met elkaar gaan praten

De Amerikaanse overheid wil autofabrikanten op termijn verplichten personenauto's en lichte vrachtwagens uit te rusten met apparatuur waardoor voertuigen met elkaar in contact kunnen staan. Een radiobaken moet dan continu informatie over een voertuig uitzenden, zoals positie, koers en snelheid.

Een model poseert met een auto waarin een 3D-scanner is ingebouwd die met behulp van lasertechnologie de afstand meet tot omringende voorwerpen.Beeld REUTERS

Auto's krijgen dezelfde informatie van andere voertuigen terug en een boordcomputer moet de bestuurder waarschuwen wanneer een botsing dreigt. Systemen kunnen dan automatisch ingrijpen om een aanrijding te voorkomen.

Krachtig signaal
'Wij willen de automobielindustrie een krachtig signaal geven dat voertuig-tot-voertuigtechnologie volgens ons de toekomst is', zei minister van verkeer Anthony Foxx gisteren op een persconferentie.

De vervoersautoriteit National Highway Traffic Safety Administration heeft jaren met autofabrikanten aan de technologie gewerkt en denkt dat die tot 80 procent van de ongelukken kan vermijden waarbij geen drank of mechanisch falen in het spel is.

Ongelukken vermijden
De overheid wil zich nu gaan toeleggen op het vermijden van ongelukken, aldus David Friedman, hoogste baas van de Amerikaanse vervoersautoriteit, terwijl ongelukken tot dusverre meer als een gegeven werden beschouwd en de focus lag op het overleven daarvan. Het kan nog wel een paar jaar duren voordat autofabrikanten de nieuwe technologie verplicht moeten inbouwen. Foxx zei dat hij de zaak rond wil hebben voordat president Barack Obama afzwaait, begin 2017.

De nieuwe technologie zal 'autorijden zoals wij dat kennen na verloop van tijd veranderen', aldus Scott Belcher, president van de Intelligent Transportation Society of America. 'We zullen na verloop van tijd een afname van het aantal ongelukken zien. Autofabrikanten zullen auto's anders ontwerpen en bouwen, omdat ze niet langer auto's hoeven te bouwen om een botsing te overleven, maar om botsingen te vermijden.'

Privacyproblemen
Auto's zullen door de nieuwe technologie een paar honderd dollar duurder worden, maar dat zal waarschijnlijk worden gecompenseerd door een lagere verzekeringspremie. De autofabrikanten zijn enthousiast over de voertuig-tot-voertuigtechnologie, maar zien ook problemen op het gebied van techniek, veiligheid en privacy die eerst moeten worden opgelost.

De veiligheidsvoordelen kunnen pas worden bereikt wanneer voldoende wagens met de nieuwe technologie zijn uitgerust. Het kan vijftien jaar of langer duren voordat de helft van het wagenpark in de VS ervan is voorzien, zegt communicatietechnologiebedrijf Qualcomm.

Smartphone
De introductie zou sneller kunnen verlopen als de benodigde chip in smartphones wordt ingebouwd. Nu gebruikt al 45 procent van de Amerikaanse bevolking een smartphone met GPS en gemiddeld wordt een smartphone om de twee jaar vervangen. Een bijkomend voordeel is dat ook andere verkeersdeelnemers zoals voetgangers, fietsers en motorrijders een smartphone bij zich hebben die hen in de toekomst voor een aanrijding kan behoeden, zegt Belcher.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden