Auto ruimt ook veld op Nieuwezijds Voorburgwal

Auto's zullen ook op de Nieuwezijds Voorburgwal moeten inschikken. Op de delen waar nu nog in beide richtingen wordt gereden, zullen zij binnenkort alleen nog maar de stad uit kunnen. Voor het Betty Asfaltcomplex moet het 'Postzegelpark' komen.

Op de Nieuwezijds Voorburgwal staat het autoverkeer regelmatig muurvast. Om de straat minder aantrekkelijk te maken voor doorgaand verkeer wil de gemeente hier eenrichtingsverkeer invoeren Beeld Marc Driessen

Dat valt op te maken uit de plannen van het stadsbestuur voor het hele 'Nieuwe Zijde'-gebied. Door het verdwijnen van rijbanen komt er meer ruimte voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer. Ook is de bedoeling dat de doorstroming verbetert voor auto's die daadwerkelijk in het gebied moeten zijn.

De werkzaamheden, die pas in 2019 daadwerkelijk van start gaan, zullen beginnen aan het zuidelijke deel van de Nieuwezijds, tussen de Paleisstraat en het Spui. Onderdeel van de plannen zijn ook het geschikt maken van een aantal gebouwen, zoals het PC Hoofthuis en het SNS-gebouw, voor een culturele of museale bestemming.

Volgens wethouder Pieter Litjens (Verkeer) moet het hele gebied een metamorfose ondergaan waar de verschillende verkeersdeelnemers allemaal een logischere plek krijgen. "Het moet een prettige, groene plek zijn, waar het verkeer niet steeds vaststaat. Op steeds meer plekken in de stad nemen we dit soort maatregelen en dat is zichtbaar effectief. Zo houden we de steeds drukker wordende stad bereikbaar."

'Postzegelpark'
Ook kan beter gebruik worden gemaakt van de beschikbare ruimte. Tussen Betty Asfaltcomplex en gebouw Sociëteit Concordia is de Nieuwezijds zo breed dat er 'pleinachtige mogelijkheden' liggen. Door meer groen aan te leggen op de plek waar nu vooral auto's staan geparkeerd, kan de ruimte volgens de gemeente gaan functioneren als park.

De herinrichting van de Nieuwezijds Voorburgwal past in een reeks maatregelen om auto's zoveel mogelijk uit de binnenstad te weren. Litjens is van mening dat bestemmingsverkeer de stad moet kunnen blijven bereiken, maar dat auto's die de stad alleen gebruiken om doorheen te rijden beter kunnen omrijden. Hiermee verbeteren de bereikbaarheid en de leefbaarheid en wordt de drukte in de binnenstad gespreid.

Muntplein
Eerder werd in dit verband de Munt gedeeltelijk afgesloten voor autoverkeer. Dit heeft er volgens de gemeente toe geleid dat doorgaand verkeer niet meer dwars door de stad rijdt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden