Australië verplicht Facebook en Google te betalen voor nieuws

De Australische overheid gaat gedragsregels voor grote techplatforms opstellen. Een van die regels is dat techreuzen als Facebook en Google mediabedrijven moeten betalen voor bijvoorbeeld nieuwsberichten.

null Beeld AP
Beeld AP

De verplichte gedragscode gaat onder meer het delen van data, het publiceren van lijsten van nieuwsberichten en het delen van omzet op basis van nieuws omvatten. Op het niet voldoen aan de regels komen boetes en andere sancties te staan. “Het is eerlijk dat diegenen die content creëren, daarvoor betaald krijgen,” meldt de Australische minister van financiën Josh Frydenberg volgens nieuwszender ABC.

De Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) moet een voorstel voor de gedragscode eind juli gereed hebben voor consultatie. De mededingingsautoriteit kreeg aanvankelijk de opdracht een vrijwillige gedragscode op te stellen, maar de ACCC stelde dat het onwaarschijnlijk was dat deze nageleefd zou worden. In 2018 concludeerde de autoriteit dat Google en Facebook aanmerkelijke marktmacht hadden, met alle risico’s van dien voor de concurrentie.

Frankrijk

De eerdere planning was dat de autoriteit tot november met de techbedrijven zou onderhandelen over de vrijwillige gedragscode, maar de Australische overheid stelt dat de coronacrisis tot financiële problemen bij de mediasector leidt, waardoor er versneld een verplichte code moet komen. Eerder deze maand kreeg Google in Frankrijk de verplichting opgelegd om mediabedrijven te betalen voor het overnemen van korte tekstjes van artikelen in bijvoorbeeld Google News.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden