Plus

'Au, mijn ballen': 6 cabaretiers die opvallen

Het nieuwe theaterseizoen staat voor de deur. In het cabaret­aanbod vallen vijf programma's op van zes artiesten die dit seizoen allemaal kiezen voor een bijzondere eigen aanpak.

Jeroen LeendersBeeld Eigen foto

Alex Agnew - Unfinished Business

De Vlaamse comedian Alex Agnew nam in oktober 2013 afscheid als comedian. Hij wilde zich volledig focussen op zijn metalband Diablo Blvd. Tot dan toe had de allereerste Belgische winnaar van het Nederlandse Leids Cabaret Festival (2003) vijf avondvullende programma's gemaakt.

Dat de comedian nu alweer terugkeert, is goed nieuws. Agnew geldt in Vlaanderen als één van de grootste, met meer dan tien keer een uitverkocht Antwerps Sportpaleis, goed voor twintigduizend bezoekers per avond.

Met zijn zesde programma Unfinished business - die titel zegt genoeg - speelt Agnew dit seizoen helaas niet in Nederland, maar een tripje naar Vlaanderen is de moeite waard. Agnew werd één van de grootsten in Vlaanderen met een eigen soort humor, vaak grof en onberekenbaar. Dat maakt hem fascinerend.

Alex AgnewBeeld Tim Tronckoe

Micha Wertheim - Ergens Anders en iemand Anders

Dat Micha Wertheim alles behalve een conventionele cabaretier is, heeft hij al ruimschoots bewezen. Zijn vorige voorstelling Micha Wertheim voor Zichzelf werd bijna alleen maar bejubeld.

Dit keer valt hij op met twee cabaretvoorstellingen in één seizoen. Wertheim doet dat ook nog eens in de kleine zalen. Over de inhoud van de voorstellingen is nog nauwelijks iets bekend. De cabaretier laat er weinig over los. De voorstellingen heten Ergens Anders en Iemand Anders.

En om voor extra verwarring te zorgen, schrijft Wertheim in de begeleidende tekst: 'Een tweeluik dus. Ideaal om ze beiden te zien, maar als dat niet lukt, is dat waarschijnlijk overkomelijk.' De cabaretier kennende zullen de twee voorstellingen in elk geval én op zijn minst een theatraal, interessant experiment worden.

Micha WertheimBeeld Merlijn Doomernik

Daniel Arends/Patrick Laureij - Samen solo

Hoewel beide cabaretiers komend seizoen ook met een solovoorstelling in het theater staan, gebruiken Daniël Arends en Patrick Laureij de maand september als een opwarmertje door samen het podium te betreden.

Dat wordt echter niet één programma samen, maar samen solo. De twee fijnzinnige cabaretiers kennen elkaar van comedyclub Toomler, waar ze beiden lid zijn van comedygezelschap Comedytrain. Het plan voor Samen solo was er al vorig seizoen, maar toen werden de voorstellingen geannuleerd vanwege privé-omstandigheden.

Arends, die ondertussen als één van de grootste cabaretiers van Nederland geldt, speelt zijn nieuwe voorstelling De Afterparty. Laureij debuteert als solist met zijn voorstelling Dekking hoog. Rauwe, soms pijnlijke humor, maar bovenal ontzettend grappig.

Daniel Arends, Patrick LaureijBeeld Corne van der Stelt

Henry van Loon - Sleutelmoment

Met zijn derde programma verraste Henry van Loon het publiek en pers: hij ging ineens zingen. In al zijn voorstellingen hangt om Van Loon spanning; wat is hier serieus? Dat heeft hij in drie avondvullende programma's zorgvuldig uitgebouwd en verfijnd.

Van Loon weet als geen ander zijn gekte vorm te geven in een vreemd soort, nieuw cabaret. Fans kijken ongetwijfeld uit naar zijn nieuwe programma Sleutelmoment. Wie nog geen kennis heeft gemaakt met het creatieve brein kan zich voorbereiden met online filmpjes van zijn tweede voorstelling Electropis.

Neem de scène waarin hij een man tegenkomt die met zijn ballen op de stang van zijn fiets is beland. Met een geknepen, vervreemdend stemmetje, blijft Van Loon - met de man mee naar het ziekenhuis - hem herhalen: "Au, mijn ballen. Au, mijn ballen."

Henry van LoonBeeld Eva Plevier

Jeroen Leenders - Wildeman

In een interview met Het Parool in mei gaf Jeroen Leenders aan dat hij moe wordt van praten, het uitwisselen van woorden. Op de vraag waarom hij dan interviews gaf, zei hij: "Dat moet van mijn boeker."

Vlaming Leenders heeft overeenkomsten met Alex Agnew. Hij won ook het Leids Cabaret Festival, in 2010. De jury was onder de indruk van zijn absurde humor. Zo deed hij onder andere behoorlijk lang het geluid van dolfijnen na.

In zijn nieuwe voorstelling Wildeman duikt dat absurdisme weer op. Hoewel, nieuwe voorstelling? Leenders bereidt zich niet tot in de puntjes voor. Hij komt op en dan kijkt hij wel waar hij zin in heeft. Of het een geniale of dramatische avond wordt, dat is altijd de vraag. Juist die spanning zorgt ervoor dat je bij Leenders sowieso op het puntje van je stoel zit.

Jeroen LeendersBeeld Eigen foto
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden