Plus

Atomic Blonde

In het oude Hollywood werkten filmsterren in dienst van studiobazen die hun imago en loopbaan bepaalden. Tegenwoordig heeft een beetje ster een eigen productiebedrijf.

Charlize Theron overwint alles in schimmig Berlijn

Brad Pitt is de baas bij Plan B, Charlize Theron bestiert Denver & Delilah Productions. Met het bedrijf ontwikkelde Theron Atomic blonde, waarin ze haar met Mad Max: Fury Road verworven status als actieheldin bestendigt.

De film is gebaseerd op de graphic novel The Coldest City, waarin stripschrijver Anthony Johnston het door de Muur gespleten Berlijn als decor voor een spionagethriller gebruikt. De scenariobewerking handhaaft de structuur van het stripboek, waarin een Britse spionne in Londen verslag doet aan haar superieuren van een operatie in Berlijn, die tussen de gesprekken door stukje bij beetje uit de doeken wordt gedaan.

De operatie had plaats tijdens de laatste dagen van de Muur in 1989, in een schimmig milieu vol spionnen, dubbelspionnen, informanten en overlopers. Het is een wereld die we kennen uit de ingetogen romans van John le Carré. De uitvoerige debriefing op het Britse hoofdkwartier suggereert een verwantschap tussen Atomic Blonde en de wereld van Le Carré, maar de film draait meer om actie, vorm en pose dan om inhoudelijke diepgang of politiek.

Acrobatisch stuntwerk
De voortdurend terugkerende kantoorgesprekken zijn overbodig en verstoren de dynamiek van de film. De door Theron uitverkoren regisseur David Leitch is geen man van woorden, maar van daden. Hij heeft een lange staat van dienst als stuntcoördinator en debuteerde als filmmaker met het explosieve John Wick, waarin Keanu Reeves als voormalig huurmoordenaar flink van leer trok. Het brute handwerk keert terug in Atomic Blonde.

De film heeft geen gebrek aan actiescènes met blikschade, maar daar blijft het niet bij. In de grauwe oudbouw van Oost-Berlijn gaat Theron gruwelijk tekeer tegen een overmacht aan tegenstanders, waarbij actrice en regisseur elkaar tot absurde daden opzweepten. In een verbluffende scene schakelt ze met een tuinslang en acrobatisch stuntwerk een heel cordon agenten van de Volkspolizei uit. In het hoogtepunt in een trappenhuis rekent ze met pistolen, steekwapens en blote vuisten ook nog af met een roedel woeste Russen.

Het verklaart de behoefte aan de sloten wodka en de ijsbaden die ze regelmatig neemt. Leitch filmt haar daarbij alsof hij goed naar de kunstzinnige genrefilms van Nicolas Winding Refn gekeken heeft. Al had de maker van Drive en The Neon Demon wel raad geweten met Atomic Blonde: schrap dat hinderlijke kantoorgeleuter en leg de nadruk op de furieuze actie, de coole poses en de sfeerschetsen van een warm neonverlicht West-Berlijn versus de door tl-balken helverlichte treurnis in het Oosten. Al het andere is ballast.

Atomic Blonde

Regie David Leitch
Met Charlize Theron, James McAvoy, Sofia Boutella, Toby Jones
Te zien in Filmhallen, Arena, City, De Munt, Tuschinski

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden