Astronomen zetten superplaneet op de foto

Het is astronomen gelukt een enorme super-Jupiter te fotograferen. De exoplaneet werd onlangs ontdekt rondom de zware ster Kappa Andromeda, die zichtbaar is in het sterrenbeeld De Duif.

Op deze foto is de planeet Kappa Andromeda b zichtbaar aan de linkerkant doordat een groot deel van het sterlicht van de centrale ster uit de foto is gefilterd. Beeld NAOJ

De astronomen, onder wie dr. Christian Thalmann van de Universiteit van Amsterdam, hebben de planeet (Kappa Andromeda b) op de foto gezet door zijn warmtestraling te detecteren met de Subaru Telescoop op Hawaii.

De zware ster Kappa Andromeda is 2.5 maal zo zwaar als de zon, en tot op heden de zwaarste ster waaromheen een planeet is ontdekt volgens deze methode. De ontdekte super-Jupiter is 12.8 maal zo zwaar als Jupiter en de temperatuur aan het oppervlak is 1430 graden Celsius.

De ontdekking van de super-Jupiter is volgens deskundigen van groot belang voor ons begrip van het ontstaan van planeten. Het toont aan dat zich ook planeten kunnen vormen rond sterren die veel zwaarder zijn dan onze zon.