Review

Assepoester is geen hulpeloos meisje en de prins niet zomaar een hunk ****

De koets is de beste vondst. In een werveling van opbollende stof, paardenmaskers, wielen en dansers ontstaat uit het niets een geloofwaardige pompoenkoets waarmee Assepoester naar het bal rijdt. Het is het slot van de eerste akte en de zaal barst uit in een gejuich en gejoel die deze wereldpremière van Cinderella meer het gevoel van een popconcert dan van een klassiek ballet geeft.

Beeld Het Nationale Ballet / Angela Sterling

Cinderella is in het nieuw. Het ballet, op muziek van Sergej Prokofjev en gebaseerd op het sprookje Assepoester, werd jaren in de versie van de Brit Sir Frederick Ashton gedanst, maar is nu radicaal opgepoetst door choreograaf Christopher Wheeldon.

Wheeldon heeft er een gedurfde modernere versie van gemaakt, met hier en daar kromme benen en ongestrekte voeten om het 'lelijke' dansen van de stiefzusjes te laten zien. Ook vallen de breakdance-achtige bewegingen op van beschermengelen die eruitzien als samoerai. Af en toe schiet de choreografie door in te kolderiek acteren. 'Dans nou maar gewoon!', wil je dan roepen.

Het klassieke sprookje van het verwaarloosde meisje en haar gemene stieffamilie is bij Wheeldon geen Disney, maar een terugkeer naar de versie van de gebroeders Grimm. Ook is Assepoester (gedanst door Anna Tsygankova) niet het hulpeloze meisje dat door de stiefmoeder en zussen wordt rondgecommandeerd. Ze is een eigenzinnige vrouw die recalcitrant een bos bloemen voor het graf van haar moeder op de grond gooit.

Ook de prins is niet zomaar een hunk die springt. Hij is dwars en speels. Matthew Golding, de Brad Pitt van Het Nationale Ballet, danst deze brutale Prins Guillaume met een uitzinnig plezier. Zijn sprongen lijken hoger, zijn gezicht jovialer. Zou het helpen dat zijn tegenspeelster Anna Tsygankova ook zijn geliefde is?

Maar het mooist is het decor. Een metershoge boom komt tot leven door videobeelden, een sterrenhemel fonkelt boven de dansers, de maskers zijn geestig grotesk, tientallen kroonluchters lichten de balzaal op. Het is dankzij decorontwerper Julian Crouch, die nooit eerder voor een ballet werkte maar naam maakte in de film- en musicalwereld, dat deze Cinderella zijn voorgangers afschudt.

Ballet: Cinderella van Het Nationale Ballet.
Choreografie: Christopher Wheeldon.
Muziek: Sergej Prokofjev.
Gezien: 13/12, het Muziektheater. Aldaar tot en met 1/1/'13.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden