Plus Filmrecensie

Ash Is Purest White: 'Gewapende mannen sterven meestal het eerst'

In Ash is Purest White geven de referenties aan het eigen werk van regisseur Jia Zhangke een nog grotere rijkdom voor de goede verstaander, maar je hoeft ze niet te herkennen om de film te volgen.

Ash Is Purest White Beeld -

"Gewapende mannen sterven meestal het eerst." Het is een goede les voor een gangsterliefje. In Ash Is Purest White, de nieuwste film van de ­Chinese grootmeester Jia Zhangke, grijpt die wijsheid in het leven van Qiao (Zhao Tao) in op een minder directe, maar ingrijpende manier.

De film begint in 2001 in de stad Datong, waar Qiao het meisje is van Bin (Liao Fan), een grote jongen in de lokale maffia. Wanneer een concurrerende bende hem in een val lokt, redt Qiao zijn leven, maar ze draait ook voor vijf jaar de gevangenis in.

Hedendaags China
Vervolgens springt de film naar 2006, wanneer Qiao weer op vrije voeten komt en een zoektocht naar Bin begint in het gebied rond de Drieklovendam. Later maakt de film nog een sprong, naar 2017 en langs locaties die de razendsnelle ontwikkelingen in ­hedendaags China illustreren.

Die tijdperken en locaties zijn oude bekenden voor wie het werk van de Chinese grootmeester Jia heeft gevolgd. Hij keert in Ash Is Purest White terug naar plekken en personages die centraal stonden in zijn eerdere films, en verweeft hier en daar zelfs materiaal dat oorspronkelijk voor andere films werd gedraaid door zijn vertelling.

Ash Is Purest White
Regie Jia Zhangke
Met Zhao Tao, Liao Fan
Te zien in Eye, Kriterion, Rialto

Referenties
Qiao en Bin en hun gangsternest in Datong komen regelrecht uit zijn Unknown Pleasures uit 2002 lopen. Wanneer Qiao in het tweede deel van Ash Is Purest White afreist naar het gebied rond de Drieklovendam, wandelt ze zo Jia's eerdere meesterwerk Still Life (2006) in. En de openingsscène plaatst Zhao Tao alsnog in de wereld van Jia's eerste speelfilm Pickpocket (1997), de enige film van de regisseur waarin zijn muze en echtgenote niet te zien is.

Al die referenties aan zijn ­eigen, eerdere werk geven Ash Is ­Purest White een nog grotere rijkdom voor de goede verstaander, maar je hoeft ze niet te herkennen om de film te volgen. Ze signaleren simpelweg wat de regisseur met de film ­beoogt. Al twintig jaar is Jia de chroniqueur van het Chinese dagelijks leven, met films die de actualiteit van zijn land op de korrel nemen. In Ash Is ­Purest White toont hij met een bredere en grootsere blik het moreel vacuüm waar die ontwikkelingen van de ­afgelopen decennia toe geleid hebben.

Lees ook: Filmmaker Jia Zhangke: 'Relaties zijn in China niet meer gebaseerd op liefde'

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden