Asfalt Klaprozenweg krijgt tweede leven op De Ceuvel

Negen ton asfalt van de Klaprozenweg in Noord heeft een tweede leven gekregen op de biogasboot van recyclebroedplaats De Ceuvel. 'We willen steeds weer cirkeltjes sluiten.'

De voormalige scheepswerf aan het begin van de Klaprozenweg staat al in het teken van hergebruik. Beeld Koen van Weel/ANP

Dit is wel de vreemdste plek waar hij ooit asfalt heeft gelegd, beaamt Klaas-Jan Visser van wegenbouwer Bam. Als hoofduitvoerder werkt hij aan de verbreding van de Klaprozenweg tot een nieuwe verkeersader door Amsterdam-Noord. En nu asfalteert hij de bodem van een boot.

Die schommelt dan ook vervaarlijk heen en weer als een graafmachine bij de NDSM-werf de asfaltbrokken aan boord dropt. Een kleine trilwals doet de rest. In minder dan geen tijd is de boot verzwaard met negen ton asfalt en daaronder nog eens twintig ton puinkorrels. Het scheepje ligt met deze ballast meteen een stuk dieper en het asfalt maakt de boot waterdicht.

Nieuwste aanwinst
Het kale schip wordt nog dit jaar omgebouwd tot een drijvende biovergister, de nieuwste aanwinst van duurzame broedplaats De Ceuvel.

De voormalige scheepswerf aan het begin van de Klaprozenweg staat al in het teken van hergebruik: planten halen de industriële verontreiniging uit de grond, uit de urine in het herentoilet wordt de meststof fosfaat teruggewonnen en zelfgefabriceerde warmtewisselaars winnen warme lucht terug uit de ventilatieroosters.

Café De Ceuvel is het toonbeeld van duurzame horeca geworden en de bio­vergister betekent een nieuwe stap voorwaarts. Al het organische afval wordt straks opgewerkt tot methaan en digestaat, een voorstadium van compost.

Het digestaat wordt als mest gebruikt in de Tuinen van West, waar De Ceuvel zijn groenten vandaan haalt. Op het methaan wordt gekookt. "We willen steeds weer cirkeltjes sluiten," zegt Joey Hodde, een van de oprichters.

Recyclen
Vandaar ook het asfalt op de bodem van de boot. Dat bestaat voor tachtig procent uit gerecycled materiaal van de Klaprozenweg, dankzij een nieuw procedé van Bam. Asfalt laat zich gewoonlijk maar voor twintig tot veertig procent recyclen. En dan komt het leeuwendeel van de resterende twintig procent, zand, ook nog eens van kort buiten de stad uit de afvalverwerking in Nauerna.

Verder heeft Bam bij De Ceuvel alleen asfalt gebruikt dat tot zo'n honderd graden wordt verhit, waar traditioneel temperaturen van minstens 160 graden nodig zijn. Dat scheelt weer dertig procent energieverbruik.

23.000

Vlakbij Klaprozenweg waar 23.000 ton asfalt wordt gestort, gebeurt met 9 ton iets bijzonders op De Ceuvel.

Maar het dient gezegd: een beetje symbolisch is het wel. Over de hele Klaprozenweg brengt Bam maar liefst 23.000 ton asfalt aan, reusachtig veel meer dan de 9 ton voor de biogasboot. En anders dan de vele andere innovaties die bij De Ceuvel in de praktijk worden gebracht, gaat het hier ook niet om een oplossing die op grote schaal bij iedereen thuis kan worden herhaald.

Maar voor De Ceuvel zit de winst soms ook in kleine beetjes. Alles beter dan beton storten op de bodem van de boot, met alle extra CO2-uitstoot van dien. Dan zou de duurzame winst van de biovergister meteen weer verloren gaan, bleek uit berekeningen. Dat was de eer van De Ceuvel toch te na. Hodde: "Dan zouden we de biogasboot nog twee jaar voor niks gebruiken."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden