Plus

Ascent

Ascent is een uiterst prikkelende reis naar de top én een dito reis door de tijd en het bewustzijn.

3776 foto's van dezelfde berg, 3776 keer anders Beeld Fiona Tan
3776 foto's van dezelfde berg, 3776 keer andersBeeld Fiona Tan

Ascent begint klassiek, met de titel in chique witte letters tegen een zwarte achtergrond - op de geluidsband klinkt een bulderend geraas. Direct daarna verschijnt de naam van de regisseur in beeld, Fiona Tan, maar met een zinnetje ervoor: 'a photo-film by'.

Ascent ('beklimming') is inderdaad geen film-film; wat volgt is een parade van foto's van Mount Fuji, 80 minuten lang, 3776 stuks, evenveel als de berg meters hoog is. Eerst in verschillende formaten tegen een zwarte achtergrond, waarbij de muziek net zo abrupt wisselt als de beelden, maar allengs vloeiender, ritmischer.

Familiekiekjes
De foto's zijn afkomstig uit het archief van het Izu Photo Museum, dat aan de voet van de berg ligt en dat haar de opdracht voor de film gaf. Een ander deel ontving Tan ­nadat ze een internationale oproep had geplaatst.

­Familiekiekjes, ansichtkaarten met spectaculaire zonsondergangen, foto's van 19de-eeuwse filmstudio's en ­propagandafoto's uit de jaren dertig wisselen elkaar af; Mount Fuji met zonnebloemen ervoor, pelgrims tegen de berg geplakt, de heilige berg met Amerikaanse straal­jagers erboven.

Op sommige beelden is de berg een stipje aan de horizon, andere zijn zo dichtbij dat Mount Fuji nauwelijks te herkennen is. Maar op het merendeel is de berg klip en klaar in beeld - telkens weer anders.

De losse beelden krijgen samenhang door een voice-over in dialoogvorm, tussen de Britse Mary (Tan zelf) en haar overleden Japanse geliefde Hiroshi (de Japanse acteur Hiroki Hasegawa). Hij leest de brieven voor die hij haar heeft geschreven; zij praat over (het beklimmen van) de berg, over oorlog, vulkanen, kersenbloesems en de natuur. Over dromen, slapeloosheid en leegte én over het medium film en fotografie.

Nieuw licht
Met haar intrigerende fotocollage treedt Tan in de voetsporen van kunstenaars als de Japanner Katsushika Hokusai, die van 1831 tot 1835 een serie inmiddels klassieke houtsnedes maakte, getiteld Zesendertig Gezichten op de Berg Fuji, en Vincent van Gogh, die een prent van de Japanse kunstenaar Ando Hiroshige opnam op de achtergrond van zijn portret van Père Tanguy. En hoe!

Mount Fuji mag dan een van de meest gefotografeerde plekken op aarde zijn, Tan werpt door haar breed meanderende associaties en projecties nieuw licht op de berg.

Ascent is - mede door de gevoelige montage van Tans vaste editor Nathalie Alonso Casale, het fraaie geluidsdesign van Hugo Dijkstal en de score van Leo Anemaet - een uiterst prikkelende reis naar de top én een dito reis door de tijd en het bewustzijn.

Ascent

Regie Fiona Tan
Te zien in Eye, Filmhallen, Lab 111

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden