Update

Asbest ontdekt bij renovatie metrolijn

© ANP

Bij werkzaamheden aan metrostation Weesperplein is asbest ontdekt. De metrotunnel van de Oostlijn is tot 5 september dicht voor renovatie. Volgens de gemeente leidt de vondst van de asbest echter niet tot een langere sluiting van de tunnel.

De asbest werd ontdekt toen werklui een gat boorden in een voorzetwand langs de perrons. Het werk is onmiddellijk stilgelegd, en wordt pas hervat als de asbest is verwijderd door een gespecialiseerd bedrijf, zegt een woordvoerder van de gemeentelijke dienst IVV.

'We hebben natuurlijk van te voren alles onderzocht, want zo gek is het ook weer niet dat er asbest zit in de 35 jaar oude metrotunnel, maar de asbest zat op een plek waar we het niet hadden verwacht.'
Volgens de woordvoerder rijdt de metro 5 september weer. 'Op de andere stations, en op de plekken op het Weesperplein waar geen asbest is gevonden, kan het werk gewoon verder gaan. Bovendien houden we rekening met onvoorziene gebeurtenissen zoals deze. We liggen nog steeds keurig op schema.'

Na de mislukte poging van vorig jaar, werkt de gemeente deze hele zomer aan het verbeteren van de brandveiligheid in de tunnel. Vorig jaar bleek in het weekend voor de metro zou sluiten dat er vanwege een conflict tussen de gemeente en de aannemer niet met het werk begonnen kon worden. De metro ging toen voor niets zeven weken dicht; het GVB had de metrobestuurders immers al op vakantie gestuurd, en er waren ook al pendelbussen en chauffeurs geregeld.

Dit jaar begon het werk al in mei. De stations Nieuwmarkt, Waterlooplein en Wibautstraat werden voor de helft afgesloten, zodat daar vast kon worden begonnen. Sinds 23 juli ligt het metroverkeer tussen Amstel en CS helemaal stil, en wordt op alle vijf ondergrondse stations gewerkt. In totaal werken 300 bouwvakkers in ploegendiensten van twee keer tien uur om het werk op tijd af te krijgen. 's Nachts worden bouwmaterialen via de tunnel aangevoerd met metrotreinen.

Op het Centraal Station is inmiddels goed te zien wat er gebeurt om de brandveiligheid te verbeteren. Met een grommend geluid baant een betonzaag zich een weg door de één meter dikke betonnen vloer tussen de verdeelhal en de perrons. De komende weken worden zo honderden grote en kleine gaten geboord voor ventilatieschachten en kabels.

Ook is er aan de Oostzijde een nieuwe nooduitgang gebouwd, en worden alle trappen voorzien van glazen wanden. Daardoor wordt bij een brand de lucht via de trappen naar binnen gezogen, zodat reizigers langer de tijd hebben om te vluchten.

'Rook is het allergevaarlijkste in een brandend gebouw,' legt bouwmanager Jan Herman Hendriks uit. 'Eigenlijk bouwen we nu een gigantische afzuigkap boven alle stations, zodat de warme lucht en de rook er bij brand zo snel mogelijk wordt uit gezogen.'

Aan het plafond langs de sporen hangen nieuwe, brandvaste kabelgoten en lichtbakken, en dwars over het perron hangt een gordijnrail waar straks een brand- en rookwerend rolgordijn komt te hangen.
"Dat is geen rolgordijntje zoals je dat bij de Gamma koopt. Bij een serieuze brand kan de temperatuur oplopen tot wel duizend graden," zegt Hendriks. "Als er brand uitbreekt, zakt het scherm vijftig centimeter naar beneden, en houdt zo de meeste rook op het afgeschermde deel van het perron, zodat de mensen kunnen vluchten."

Ook onder het perron wordt hard gewerkt. Via een lage doorgang kunnen de medewerkers van de aannemerscombinatie in de benauwde catacomben van het metrostation komen, waar honderden draden in grote ijzeren goten moeten worden gelegd. De ruimte is overigens opvallend schoon, in de 150 meter lange tunnel is geen rattenkeutel te bekennen.

'Dat was wel anders toen we hier begonnen,' zegt Hendriks. 'De afgelopen 35 jaar zijn hier nauwelijks mensen geweest, dus we hebben flink wat rattenvalletjes neergezet en viezigheid opgeruimd.'

In 2013 en 2014 volgt de laatste fase van de renovatie: dan worden de perrons en de verdeelhallen opgeknapt. Als ook dat werk klaar is, moet de Oostlijn er weer jaren tegen kunnen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden