Plus PS

Artis als inspiratie voor de kunstenaars van Moam

Van gekleurde algenlampjes tot een prairiehonden-paviljoen: voor de zomerexpositie Art=Artis lieten 18 talenten van kunstenaarscollectief Moam zich inspireren door biologen van Artis. Hun werk is te zien in het dierenpark.

Sterre Fenna, It's a two-way street Beeld MOAM

Sterre Fenna
It's a two-way street
Modefotograaf Sterre Fenna van der Waals (22) sprak voor dit project met een bioloog over de manier waarop planten en dieren reageren op de aanwezigheid van mensen. Ze studeerde in 2017 af aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam en won datzelfde jaar een Olympus Young Talent Award, een fotoprijs voor jong talent. Voor Art=Artis maakte ze zes foto's: drie vanuit het oogpunt van dieren en drie vanuit plantenperspectief.

"Ik heb dus voornamelijk op de grond gelegen in het dierenpark," zegt Van der Waals.

Met haar foto's wil ze mensen bewust ­maken van het effect dat zij kunnen hebben op planten en ­dieren. Zo is op een van de afdrukken te zien hoe vlinders worden ­aangetrokken door felle kleuren, en dus door kleding van bezoekers. Een andere foto laat weer zien hoe iemand druk ­bezig is met een kinderwagen, waardoor deze per ongeluk ­terechtkomt op een plant. Van der Waals: "Ik wil eigenlijk dat dit beeld letterlijk pijn doet."

Nienke Sikkema
XY - zwart wit
Jaguars zijn katachtige roofdieren die per ­generatie van kleur kunnen verschillen. Dit ­gegeven inspireerde Nienke Sikkema (29) tot het maken van glazen, gekleurde ballonnen. Voor het project heeft Sikkema veel tijd doorgebracht in de bibliotheek van Artis. Ook heeft ze hulp gevraagd aan een vriendin die in Zuid-Afrika met jaguars werkt.

"Jaguars hebben een dominant gen voor de kleur zwart. Als vader zwart is en moeder wat lichter, zijn de jongen mogelijk ook zwart. Dit komt bij andere katachtigen nooit voor," zegt Sikkema. Haar project bestaat uit tien glazen objecten in paren van twee. Elk paar moet een generatie jaguars voorstellen, die elkaar steeds opvolgt. Sikkema toont hoe de generaties zo in kleur van elkaar kunnen verschillen.

Nienke Sikkema, XY - zwart wit Beeld MOAM

Simone Smelt
The aesthetics of the invisible
Ontwerpster Simone Smelt (23) is samen met de biologen van ­Micropia de wondere wereld van de algen ingedoken. De cyanobacteriën (algen zonder echte celkern) die ze voor haar project heeft gebruikt, groeien en veranderen van kleur als er licht op schijnt.

"Ik heb een soort vaasjes gemaakt; onderin zitten lampen die de algen in de objecten doen oplichten. Om een voorbeeld te geven: bij groen licht worden de algen roder, bij rood licht worden ze groeniger, aldus Smelt. Haar doel is om juist niet in te zoomen op bacteriën, zoals je in Micropia met een microscoop doet, maar om de levende beestjes uitgezoomd in beeld te brengen.

Simone Smelt, The aesthetics of the invisible Beeld MOAM

Jessica den Hartog
Refished
Plastic in de zee was de inspiratiebron voor Jessica den Hartog (25).
Vorig jaar studeerde ze af aan de Maastricht Design Academy, met een onderzoek naar gerecycled plastic. "De recyclingindustrie smelt al het plastic samen tot een grijze massa, ik probeer per kleur te recyclen," zegt Den Hartog.

Voor Art=Artis maakte ze organische objecten van zeeplastic in allerlei kleuren, zoals koraalachtige ­patronen en schubben. Haar creaties zijn te vinden in een ­vitrinekast bij het aquariumgedeelte; tussen de objecten die echt afkomstig zijn uit de zee. "Rondom een grote schelp heb ik ook nog allemaal plastic uit de Amsterdamse grachten gelegd. Zo kunnen mensen ­bewust worden van de grote ­hoeveelheid plastic die daarin ligt."

Jessica den Hartog, Refished Beeld MOAM

Rood Kok
Zwartstaartprairie-hondpaviljoen
Beeldend kunstenaar Rood Kok (25) is gefascineerd door bouw- en constructiematerialen ­vanwege hun duidelijke vorm. Nadat hij afstudeerde aan de ­Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, is hij steeds 'minimaler' gaan werken door vooral simpele vormen te­ gebruiken. "Het verblijf van de zwartstaartprairiehonden in Artis sprak me erg aan door de openheid ervan. Ik wilde iets maken dat daarin zou passen, waar de dieren iets aan zouden kunnen hebben."

Het werd een paviljoen met een horizontaal platform waarop de dieren kunnen liggen. "Ik heb gekozen voor een simpele betonnen hoek als basis. Zonder poespas en in een onopvallende kleur, zodat het de dieren niet zou ­verwarren." Ook koos Kok ervoor om ­in zijn ontwerp de afstand tot het ­publiek te bewaren, omdat je als bezoeker toch ­inbreuk maakt op de leefwereld van de dieren. "Al had ik niet ­gedacht dat Artis het daadwerkelijk zou plaatsen."

Vanaf vrijdag kunnen Artisbezoekers een route langs Art=Artis volgen. De hele expositie is tot en met 26 augustus te zien.

Rood Kok, Zwartstaartprairie-hondpaviljoen Beeld MOAM
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden