Artikel van 25 duizend woorden bezorgt Time grote hit

Wie dacht dat de moderne lezers alleen nog maar tijd hadden voor korte artikelen of tweets van 140 karakters heeft het mis. Een gewrocht van 25 duizend woorden over ziektekosten heeft de jongste editie van het Amerikaanse tijdschrift Time de bestverkopende editie in twee jaar tijd gemaakt en was ook online een enorme hit.

De cover van Time.Beeld Time

Het artikel 'Bitter Pill: Why Medical Bills Are Killing Us', dat 36 pagina's besloeg in het papieren tijdschrift, zorgde voor een verdubbeling van de verkoop. Alleen de edities van Steve Jobs, Osama bin Laden en spciale edities over de Persoon van het Jaar en het Britse koninklijke huwelijk verkochten beter.

De digitale verkoop van het blad was 16 keer hoger dan gemiddeld, het is het best bekeken artikel ooit op de website en het artikel is honderd keer vaker gedeeld via sociale media dan het gemiddelde artikel in 2013. De hashtag #BitterPill is volgens The New York Times meer dan 6 duizend keer gebruikt.

'Het artikel heeft echt een snaar geraakt, bovendien zie je hierdoor dat er nog steeds vraag is naar lange journalistieke artikelen, zegt Time-hoofdredacteur Richard Stengel. Het artikel trok verrassend genoeg vooral veel jonge lezers, voor wie volgens Stengel ziektekosten toch niet het belangrijkste thema zijn. Waarschijnlijk heeft het optreden van de schrijver, Steven Brill, bij de Daily Show van Jon Stewart dit jongere publiek gemobiliseerd.



Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden