Artiesten opgepast: sjoemelen met likes en volgers loont niet

Het was al langer bekend dat het niet moeilijk is om aan grote aantallen Twittervolgers of Facebooklikes te komen, zolang je maar bereid bent om te betalen. Maar nu moeten artiesten die dit hebben gedaan hun adem inhouden. Next Big Sound, een bedrijf dat sociale-mediastatistieken voor artiesten bijhoudt, zegt een lijst gemaakt te hebben van sjoemelende artiesten.

Screenshot van de meest bekeken muziekvideo's op YouTube Beeld YouTube
Screenshot van de meest bekeken muziekvideo's op YouTubeBeeld YouTube

Het bedrijf brengt later dit jaar een rapport uit. CEO Alex White wilde nog geen namen noemen, maar zegt dat het bij sommige artiesten wel overduidelijk is. BBC Newsbeat lichtte alvast een tipje van de sluier op over deze praktijken en sprak met een Canadees bedrijf dat voor ruim 100 euro tienduizenden views en comments op YouTube verkoopt. Deze worden gegenereerd door nepaccounts, aangemaakt door de louche bedrijven die er winst mee willen maken.

Sommige artiesten kopen de gunstige statistieken om in de hitlijsten te komen, anderen om ontdekt te worden door platenbazen of radiostations, aldus de BBC. Veel volgers, likes en YouTube-views leggen artiesten namelijk geen windeieren. De popzanger Justin Bieber werd ontdekt nadat hij miljoenen YouTube-views kreeg. De Nederlandse Esmee Denters kreeg een platencontract bij het label van Justin Timberlake door haar sociale-mediasuccessen.

Het manipuleren van de statistieken is tegen de regels van de sociale netwerken. Twitter verklaart dat ze het recht hebben om een account zonder nadere kennisgeving te verwijderen als de regels worden overtreden. Facebook zegt: 'Als je iemand tegenkomt die je aanbiedt om je likes op te krikken, loop dan hard weg. Neplikes zijn voor niemand goed, het is tegen onze regels en de kans is groot dat de accounts worden verwijderd door onze spam-detectiesystemen.' YouTube meldt dat het manipuleren van de statistieken kan leiden tot het verwijderen tot het hele account van de artiest in kwestie.

Vorig jaar bleek uit een rapport van Pagedata dat 8,7 procent van de Facebook-accounts nep zijn. Na de grote opruiming van nepaccounts die toen volgde, zagen een aantal grote artiesten, waaronder Rihanna, Lady Gaga, Shakira en Justin Bieber hun fan-teller met tienduizenden krimpen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden