Art Amsterdam nu al in problemen

De nieuwe kunstbeurs Art Amsterdam, onder leiding van Edo Dijksterhuis, kampt met problemen. Een toenemend aantal galeriehouders, onder wie Annet Gelink en Paul Andriesse, trekt zich terug. Deelnemers aan de beurs zouden niet gelijk worden behandeld. Er wordt gesproken over een A- en een B-lijst. Voormalig museumdirecteur en nu galeriehouder Wim van Krimpen schrijft zich niet eens in. Hij heeft het over een 'rare soap'.

Een foto van de voorbereidingen van de 26ste editie van kunstbeurs Art Amsterdam, toen nog in de RAI. Beeld ANP
Een foto van de voorbereidingen van de 26ste editie van kunstbeurs Art Amsterdam, toen nog in de RAI.Beeld ANP

Art Amsterdam is door beursdirecteur Dijksterhuis en onder auspiciën van de RAI opgezet als een vernieuwde, oftewel kleinere en exclusievere uitvoering van de oude beurs in de RAI. Art Amsterdam had afgelopen jaar 135 exposanten. Dat aantal moet terug naar tachtig tot negentig.

Dijksterhuis bedacht een concept voor 'nieuwe invalshoeken' en 'frisse perspectieven' met 'innovatieve' galerieën. Hij verplaatste de beurs in tijd (van het voorjaar naar september) en in locatie (van de RAI naar een oude fabriekshal van Stork in Amsterdam-Noord). Zijn plannen werden met enthousiasme begroet.

Nu blijken deelnemers er niet warm voor te lopen, of zich zelfs terug te trekken. Volgens galeriehouder Annet Gelink is de aanleiding daartoe dat deelnemers die voor de beurs zijn geselecteerd geen gelijke behandeling krijgen. (Loes de Fauwe)

LEES MEER IN HET PAROOL VAN VANDAAG

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden