Plus

Arrival

Arrival toont het ingesleten destructieve patroon waarmee wij op onbekende gebeurtenissen reageren, in dit geval op een extreem vreemde gebeurtenis.

Amy Adams in Arrival. Zij speelt een linguïst, die probeert te communiceren met buitenaardse wezensBeeld Paramount Pictures

Op 16 december kunnen we weer zinnetjes zeggen als: 'May the force be with you', want op die datum gaat Star wars: Rogue one in première. De trailer belooft opnieuw een intense strijd tussen goed en kwaad in de bekende 'galaxy, far far away'.

Niet alleen Star wars, maar de meeste science­fictionfilms staan bol van de spectaculaire ruimtegevechten met heerszuchtige dictators en tirannen. Uniek voor Star wars is dat de aarde er geen rol in speelt, want meestal hangt in sciencefictionfilms het voortbestaan van onze planeet aan een zijden draadje. Gewoonlijk zijn kwaadaardige aliens uit op onze vernietiging, maar worden ze op het nippertje door bovenmenselijk moedige strijders verslagen.

Spiegel
Geen kwaad woord over deze films, maar van een originele plot moeten ze het niet hebben. Dat het ook anders kan, bewijst Arrival, dat een alieninvasie gebruikt om ons een spiegel voor te houden. De film toont het ingesleten destructieve patroon waarmee wij op onbekende gebeurtenissen reageren - in dit geval op een extreem vreemde gebeurtenis.

Plotseling staan op twaalf plekken op aarde, waaronder Rusland, China en Pakistan, immens grote ruimteschepen in de vorm van een rechtopstaande halve rugbybal. Eentje staat in het Amerikaanse Montana, waar een legergeneraal (Forest Whitaker) de linguïst Louise Banks, die worstelt met een familietragedie (mooi ingetogen rol van Amy Adams), en de wiskundige Ian Donnelly (Jeremy Renner) inschakelt om de bedoelingen van de buitenaardse wezens te achterhalen.

Dat is niet eenvoudig bij de grote zevenpotige reuzenwezens die zich uitdrukken in symbolische tekens. Aan de twee wetenschappers, geholpen door een peloton data-analisten, de taak om de symbolen te ontcijferen.

Dat kost tijd, maar regeringsleiders hebben te maken met angst en paniek onder hun bevolkingen en willen snelle antwoorden. Als die niet komen, vallen zij terug op een primaire militaire reflex en zien zij in alle uitingen van de buitenaardse wezens dreiging en agressie. De wetenschappers kunnen praten als Brugman dat andere interpretaties mogelijk zijn, en dat we misschien zelfs iets van de aliens zouden kunnen leren, maar de leiders sturen aan op een gewelddadige 'oplossing'.

Hocus pocus
Arrival, dat gebaseerd is op het korte verhaal Story of your life van Ted Chiang, is een als sciencefiction vermomd drama over paranoia en angst in de moderne wereld. De aliens hadden ook vluchtelingen kunnen zijn. Hun komst zet een door media aangezwengelde negatieve kettingreactie in werking, die nauwelijks nog te keren valt. Ook mislukt de internationale poging een gezamenlijk beleid in de 'alien crisis' te formuleren doordat ieder land de eigen benadering heilig verklaart. Drie keer raden waaraan dat doet denken.

De Canadese regisseur Denis Villeneuve bewees eerder (met Incendies, Prisoners en Enemy) dat hij aan genrefilms een interessante meerwaarde kan geven. Dat doet hij ook met Arrival, al ontkomt de film niet helemaal aan de ridicule hocus pocus die het genre aankleeft: deze keer wordt de mensheid gered door één cruciaal telefoontje.

Arrival

Regie Denis Villeneuve
Met Amy Adams, Jeremy Renner, Forest Whitaker
Te zien in Filmhallen, Kriterion, Arena, City, De Munt, Tuschinski

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden