Arke vliegt met een vliegtuig van plastic vanaf Schiphol

Hij is stiller, schoner en zuiniger dan welk vliegtuig ook dat Schiphol aandoet. En we gaan er vanaf volgende week mee op vakantie. Arke heeft de Dreamliner naar Nederland gehaald.

Een foto vanuit de Dreamliner met uitzicht op een F16 Beeld Herman Stil
Een foto vanuit de Dreamliner met uitzicht op een F16Beeld Herman Stil

Tien uur, had het hagelnieuwe toestel dat net voor vertrek vanuit Seattle #Dreamcatcher was gedoopt, nodig voor de vlucht naar Nederland. Zowel voor Arke, moederbedrijf TUI als voor Boeing was het een grote gebeurtenis, die de avond voorafgaand aan de vlucht uitgebreid werd gevierd.

Nieuwe toestellen arriveren wel vaker op Schiphol - traditioneel begroet met een watersaluut van de luchtvanbrandweer - maar zelden worden ze ceremonieel begeleid door F16's van de luchtmacht. Met de Dreamliner haalt Arke, de grootste vakantieaanbieder van ons land, dan ook niet alleen een nieuw vliegtuig, maar ook de toekomst van de luchtvaart binnen. De Boeing 787, zoals het toestel officieel heet, is het eerste vliegtuig dat helemaal van kunststof is gemaakt, in plaats van aluminium.

Plastic
In de gigantische fabriekshallen van Boeing bij het Amerikaanse Seattle is goed te zien dat de plastic delen van het toestel kant en klaar worden aangeleverd en aan elkaar worden geplakt. Kunststof maakt het toestel niet alleen lichter - waardoor minder milieuvervuilende kerosine nodig is - maar ook veel luxer dan andere toestellen. De ramen van de Dreamliner zijn zo groot, dat zelfs passagiers die midden in het toestel zitten naar buiten kunnen kijken.

Omdat kunststof bovendien veel sterker is dan aluminium, hoeft de druk in de cabine veel minder laag te zijn, wat lange vluchten comfortabeler maakt. Ook omdat de lucht in de cabine niet langer via de motoren naar binnen wordt geblazen, is de atmosfeer schoner en rustiger. Omdat het toestel in plaats van hydraulisch geheel elektrisch wordt bestuurd, heeft het ook veel minder last van turbulentie. Arke belooft vakantiegangers dan ook een veel comfortabeler vliegreis.

Problemen
'We waren er wel klaar voor,' zegt Steven Van Nieuwenhuijzen, topman van reisgigant TUI Nederland aan de vooravond van de aflevering in Seattle. Het toestel had eigenlijk vier jaar geleden al moeten arriveren, maar productieproblemen en zelfs een vliegverbod van drie maanden, hebben de vakantieganger lang laten wachten.

Die problemen zijn voorbij, bezweert Boeing een dag voor de aflevering nog. Dat de accu's spontaan in brand vlogen, is opgelost en ook de kinderziekten zijn voorbij. Uitspraken die wat voorbarig lijken, nu gebruiker Air India juist vandaag klaagt dat de door Boeing genoemde besparingen door alle noodingrepen niet tot uiting komen.

Goedkeuring
Voor Arke geldt dat probleem niet. De eerste van drie Dreamliners van het bedrijf is de afgelopen zeven weken gebouwd, ver na de accuproblemen. Het Nederlandse team dat bij elke stap van de bouw aanwezig was, heeft het toestel deze week helemaal goedgekeurd.

De nieuwe Dreamliner krijgt een weekje de tijd om te acclimatiseren. Er komt een rondvlucht boven Nederland en een paar reizen naar Turkije, om de bemanning verder te laten wennen.

Maar vanaf volgende week gaat Arke dagelijks vliegen naar Aruba en Bonaire, per week vijf van die vluchten met het nieuwe toestel. 'De Antillen zijn de belangrijkste intercontinentale vakantiebestemming, zowel voor ons als voor de Nederlandse vakantieganger. Wij hebben er gebouwd aan onze eigen hotels en aan exclusieve samenwerking met zelfstandige hoteliers. Nu is het tijd dat we die gaan vullen.'

null Beeld Jorris Verboon
Beeld Jorris Verboon
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden