Arke gaat met Dreamliner rechtstreeks vliegen tussen Eindhoven en Antillen

Vakantievlieger Arke heeft zijn alternatief voor Schiphol en Lelystad gevonden. De luchtvaartmaatschappij gaat vanaf november met één van haar Dreamliners tussen Eindhoven Airport en de Antillen vliegen. Het is voor het eerst dat een regionale luchthaven in Nederland een intercontinentale lijnverbinding krijgt.

Eén van de - binnekort - drie Boeings 787 Dreamliner van de Nedelrandse vakantievlieger Arke. Het bedrijf stationeert eind dit jaar een toestel in EindhovenBeeld Het Parool

Arke start 1 november met twee Antillenvluchten per week en zet de verbinding meteen het hele jaar door, ook in het zomerseizoen van 2016. Afwisselend gaat de vlucht eerst naar Aruba of Curaçao, om vervolgens met een tussenstop op het andere eiland terug te keren naar Eindhoven. Per enkele reis kan het hypermoderne kunststof verkeersvliegtuig 288 passagiers meenemen.

De vakantiemaatschappij ontving vorig jaar juni als eerste Nederlandse luchtvaartmaatschappij haar eerste Boeing 787 Dreamliner, afgelopen december gevolgd door nummer twee. De toestellen worden vanaf Schiphol nu al dagelijks ingezet naar de Antillen; naast Aruba en Curaçao ook naar Bonaire.

Het bedrijf, onderdeel van de Europese reisgigant TUI, heeft via een leasemaatschappij nog een Dreamliner besteld bij Boeing. Die wordt volgende maand afgeleverd. Per stuk kosten de toestellen 155 miljoen euro.

Lelystad
Met de vluchten vanaf Eindhoven wil Arke een alternatief ontwikkelen voor Schiphol, waarvan onlangs de groei opnieuw werd beperkt. Schiphol wil met steun van het kabinet vluchten die niet van belang zijn voor het netwerk van de luchthaven, vanaf 2018 verplaatsen naar Lelystad Airport. Vakantievluchten staan daarbij bovenaan.

Arke ziet niets in het nog te ontwikkelen vliegveld in Flevoland. Vanaf Lelystad zijn vanwege de te korte baan straks geen intercontinentale lijnvluchten mogelijk. Een volgeladen Dreamliner zou dan onderweg moeten bijtanken.

Arke kiest nu met de Dreamliner klip en klaar voor Eindhoven Airport als alternatief naast Schiphol. De maatschappij wil vanuit kostenoogpunt haar Europese en intercontinentale activitieten niet splitsen.

De vakantievlieger wil vooral passagiers uit Zuid-Nederland en België trekken. Momenteel zijn er geen rechtstreekse vluchten tussen Belgische luchthavens en de Antillen. Arke gaat met de nieuwe vestigingsplek ook de strijd aan met Air Berlin, dat vanuit Düsseldorf één maal per week naar Curaçao vliegt.

In Nederland kent het alleen KLM als tegenstrever op de Antillenroutes. KLM krijgt dit voorjaar haar eerste van 23 Dreamliners. Die zullen allereerst naar het Midden-Oosten worden ingezet.

Eerste intercontinentale verbinding
De Arkevlucht wordt de eerste intercontinentale lijnverbinding ooit vanaf een regionaal vliegveld in Nederland. Dertien jaar geleden waren er wel plannen om van Rotterdam naar New York te vliegen, maar die zijn nooit van de grond gekomen.

Eindhoven Airport, de tweede luchthaven van Nederland - vorig jaar met 3,9 miljoen passagiers en bijna 30.000 starts en landingen - biedt nu vooral vakantievluchten en lijndienstbestemmingen in Europa. Prijsbrekers Ryanair, Transavia en Wizzair zijn de belangrijkste gebruikers. Arke gebruikt de luchthaven al voor Europese vakantievluchten.

Het vliegveld op luchtmachtbasis Welschap wil de komende vijf jaar doorgroeien naar 5,5 miljoen passagiers en 43.000 starts en landingen per jaar. Vorig jaar nam het aantal passagier op het veld, dat net als Lelystad en Rotterdam eigendom is van Schiphol Group, 16 procent toe.

Het interieur van Arke's Dreamliner. Doordat de romp van kunststof is, is het toestel veel stiller, zuiniger en schoner. Bovendien is de druk in de cabine veel lager, waardoor reizigers minder snel vermoeid rakenBeeld Het Parool
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden