Apple stoot Coca-Cola van de troon als bekendste merk

Apple heeft Coca-Cola verdreven van de eerste plaats op de wereldwijde ranglijst van waardevolste merken. Dat maakte het Britse advies- en merkenbureau Interbrand maandag bekend. Het is voor het eerst in 13 jaar dat Coca-Cola de lijst niet aanvoert.

Peter van Ammelrooy
null Beeld afp
Beeld afp

'Zo nu en dan verandert een bedrijf ons leven, niet alleen met zijn producten maar met zijn hele gedachtengoed. Dit is de reden waarom we na 13 jaar Coca-Cola aan de top, nu Apple op nummer 1 terugzien', aldus Patrick Stal van Interbrand Amsterdam. Apple is volgens het internationaal leidende bureau 98,3 miljard dollar (72,6 miljard euro) waard.

Interbrand publiceert elk jaar de ranglijst waarin de merkwaarde van de 100 meest waardevolle merken ter wereld onderzocht wordt. Op de tweede plaats staat Google en Coca-Cola is gezakt naar de derde plek. Nieuw binnengekomen in de lijst zijn Discovery (tv-zenders), Duracell (batterijen, accu's) en het Amerikaanse automerk Chevrolet.

In de lijst staan drie Nederlandse merken: Philips (40), Shell (73) en Heineken (92). 'Ze blijven het goed doen en verzekeren zich al jarenlang van solide posities', aldus Interbrand. Hun gezamenlijke merkwaarde nam met bijna 11 procent toe ten opzichte van vorig jaar. 'Vanzelfsprekend een goede ontwikkeling, maar evident is ook dat er kansen liggen voor het drietal wanneer we constateren dat Philips, Shell en Heineken samen goed zijn voor 'slechts' 1,3 procent van de totale merkwaarde in de lijst', aldus Interbrand.

undefined

null Beeld REUTERS
Beeld REUTERS
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden