Apple-kathedraal opent morgen deuren in Amsterdam

De Applewinkel op het Leidseplein gaat zaterdag open. Zorgvuldig is voor veel opwinding gezorgd.

© ANP Beeld
© ANP

De patentoorlog die Apple in de hele wereld voert tegen zijn concurrenten, is vandaag zelfs zichtbaar in de nieuwe Apple Store op het Leidseplein: de elegante glazen trap in het gerenoveerde Hirschgebouw is gepatenteerd, en wel door wijlen Steve Jobs himself.

Vandaag organiseerde Apple een sneak preview van de nieuwe winkel, die zaterdag opengaat. De trap blijkt dezelfde te zijn die de Applewinkels in alle wereldsteden siert. Alleen is hij in Amsterdam onderdeel van het klassieke Hirsch- warenhuisinterieur uit 1912, dat geheel in oude luister is hersteld.

Superstrakke inrichting
Het effect mag er wezen: een oud pand met een superstrakke inrichting. Al ruim twee jaar weet half Amsterdam dat Apple zich hier vestigt op 2500 vierkante meter winkelvloer. In zijn beste marketingtraditie weigerde het bedrijf echter vragen over de winkel te beantwoorden: bevestig nooit wat de klanten toch al weten en maak er zo een hype van, luidt de succesvolle marketing strategie van inmiddels 's werelds duurste beursgenoteerde bedrijf.

Op dezelfde geheimzinnige wijze voerde Jobs de opwinding rond zijn nieuwe producten steeds succesvol op: de iPod, de iPhone, de iPad en binnenkort de Apple tv.

Evangelie
'Dit is geen winkel,' zegt de Amerikaanse marketinggoeroe Paco Underhill over het verschijnsel Apple Store, dat over de hele wereld miljoenen Applegelovigen trekt. 'Dit is een oefening in de evangelische leer.'

Strak, lichtbeige glanzend hout, roestvrij staal en glas zijn de drie vaste architectonische ingrediënten voor elke Store ter wereld. Je weet direct: je bent in een Apple Store, ook al huist ieder filiaal in unieke, karakteristieke monumentale panden: in Londen in de voormalige negentiende-eeuwse overdekte bloemenmarkt Covent Garden, op Fifth Avenue in New York ondergronds, onder een grote strakke glazen kubus met Applelogo, en binnenkort in het klassieke Hotel Moskva, tegenover het Kremlin in Moskou.

17.000 vierkante meter

De Apple-kathedraal aan het Leidseplein is qua omvang meer een kapelletje, vergeleken bij de kosmopolitische altaren in de wereldsteden. De inrichting is niettemin een exacte kopie van elders.
Steeds liggen de winkels op wat makelaars een triple-A-locatie
noemen: in de drukste, maar vooral de chicste winkelstraten. Helaas was er in de PC Hooft geen ruimte voor een Jobs-tempel van 17.000 vierkante meter.

De bijna honderd werknemers, van wie de verkopers, pardon 'sales specialisten', onveranderlijk in casual gekleurde hemden lopen, heten in elk filiaal de bezoekers vriendelijk welkom, maar zijn nooit opdringerig. Hoeft ook niet: wie hier binnenstapt, is al overtuigd.
Wie alleen binnenkomt om wat te internetten op het gratis wifi-
netwerk: geen probleem, welkom.

Klanten krijgen gratis advies bij de Genius Bar. In de rij bij de kassa bestaat niet: er is geen kassa. De sales specialisten nemen overal in de winkel de creditcard van de klant aan of noteren zijn iTunes-rekeningnummer.

Feelgoodwinkelervaring
In de woorden van oud-Apple-manager Rob Schoeben: 'Apple hecht heel veel waarde aan de ervaring van de gebruiker, niet aan het optimaliseren van de inkomsten.'

De feelgoodwinkelervaring is, sinds de eerste Store in 2001 in Californië openging, schijnbaar spontaan, maar de inrichting van de stores voldoet aan strenge wetten. Hoewel elk filiaal in unieke panden zit, is het repertoire identiek: op ruim geplaatste grote tafels kun je ze aanraken, de iPods, iPads, iPhones. Via de glazen trap bereik je de reparatie afdeling, buiten het zicht van de klanten op de begane grond uiteraard.

De stores zijn een ontmoetingsplaats
De winkels zijn zo'n geslaagd bindmiddel voor klanten dat Apple het zich kan permitteren weg te blijven van alle grote elektronicabeurzen in de wereld. De stores zijn een ontmoetingsplaats, waar Apple lezingen, cursussen en dance-events met bekende dj's organiseert.

Dat bindmiddel werkt: de gemiddelde omzet per Store was vorig jaar dertig miljoen euro, twaalfduizend euro per vierkante meter winkelvloer.

Het idee van de beleveniswinkel keek Apple onder andere af van Nike en Sony. In New York, waar op Fifth Avenue de best renderende store staat, gaat de klantenbinding zelfs 24 uur per dag door. In het dorpsere Amsterdam zijn de openingstijden van negen tot negen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met Het Parool?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van Het Parool rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@parool .nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden